The Experience of Professors who Research at Universidad Don Bosco from El Salvador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61604/dl.v15i27.128

Keywords:

Academic teaching personnel, issemination of knowledge, research projects, esearch training, research training

Abstract

Researching is one of the essential activities from Latin American universities. In El Salvador, the recognition of the need for researching has implied for educational institutions to make greater efforts to encourage their teachers to research, in addition to teaching. The aim of this article is to describe the experience of professors from Universidad Don Bosco (UDB), who have done research projects during the period of 2017-2021. The methodology was qualitative with a descriptive scope and an intrinsic case study design. Nine researcher-professors and two Research Council members were interviewed. The UDB case shows that researcher-professors have intrinsic motivation, which has contributed to expanding their research activities in their fields of expertise. However, the need for more in-depth training in project management and the use of the virtual platform for this purpose are evident. Furthermore, it is vital to support participation in academic dissemination, since these experiences enhance the research process accomplishment and strengthen the culture of research that promotes interdisciplinarity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lorena Pérez-Penup, Doctora en Estudios Ingleses Avanzados

Doctora en Estudios Ingleses Avanzados, Universidad de Salamanca, España; Profesora-Investigadora, Universidad Don Bosco, El Salvador

Mónica Salmerón Reyes, Universidad Don Bosco

Mónica Salmerón Reyes, Máster en Gestión de currículum, didáctica y evaluación por competencias, Universidad Don Bosco, El Salvador; Profesora asociada, Universidad Don Bosco, El Salvador, monica.salmeron@udb.edu.sv, https://orcid.org/0000-0002-4184-0837

Irvin Romero Villalobos, Centro ¡Supérate! Merlet, El Salvador

Irvin Noe Romero Villalobos, Máster en Languge Education, University of Edinburgh, Escocia; Profesor, Centro ¡Supérate! Merlet, El Salvador, irvin.romero@merlet.superate.org.sv, https://orcid.org/0000-0003-4926-3445

References

Böttcher, F., & Thiel, F. (2018). Evaluating research-oriented teaching: A new instrument to assess university students’ research competences. Higher Education, 75, 91-110. https://doi.org/10.1007/s10734-017-0128-y

Cáceres-Castellano, G. (2014). La importancia de publicar los resultados de investigación. Revista Facultad de Ingeniería, 23(37), 7-8. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-11292014000200001

Caron Estrada, R., Mattos Navarro, P., & Barboza Meca, J. J. (2020). Dificultades para la elaboración de artículos de investigación científica en estudiantes de posgrado en salud. Educación Médica Superior, 34(3), 1-9. http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v34n3/1561-2902-ems-34-03-e1624.pdf

Cervantes Liñán, L., Bermúdez Díaz, L., & Pulido Capurro, V. (2019). Situación de la investigación y su desarrollo en el Perú: reflejo del estado actual de la universidad peruana. Pensamiento & Gestión, (46), 311-322. https://doi.org/10.14482/pege.46.7615

Doñe, S. R., Canelon, J. E., Barbosa, S. O., & Herrera, R. Y. (2018). Análisis de la gestión de proyectos de investigación realizados en la Universidad Central del Este: Una primera aproximación desde el estándar PMBOK. UCE Ciencia. Revista de Postgrado, 6(3), 1-17. http://uceciencia.edu.do/index.php/OJS/article/view/147

García, O, Pérez, R. y Miranda, A. (2018). Los profesores-investigadores universitarios y sus motivaciones para transferir conocimiento. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(3), 43-55. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.3.1754

Jiménez, M. J. B., & Medina, R. M. B. (2016). Incidencia de la motivación en la producción científica institucional. Retos, 11(1), 65-87. https://retos.ups.edu.ec/index.php/retos/article/view/280

Kochukhova, E. (2020). The Academic Profession as Perceived by Faculty. Voprosy obrazovaniya/Educational Studies Moscow, (2), 278-302. https://pdfs.semanticscholar.org/7fb4/d8840ba1bb8b3cc683d7efdc050041989071.pdf

Lahera, F., Rodríguez, R. & Marrero, H. (2019). La redacción de artículos científicos sobre resultados de investigaciones educacionales. Opuntia Brava, 11(2), 25-37. https://doi.org/10.35195/ob.v11i2.739

Montes, Y., Castillo, S. & Barros, C. (2022). Metodología de investigación en emprendimiento: Una estrategia para la producción científica de docentes universitarios. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 18(2), 381-390. https://www.redalyc.org/journal/280/28070565025/28070565025.pdf

Nguyen, Q., Klopper, C., & Smith, C. (2016). Affordances, barriers, and motivations: engagement in research activity by academics at the research-oriented university in Vietnam. Open Review of Educational Research, 3(1), 68-84. https://doi.org/10.1080/23265507.2016.1170627

Osses Bustingorry, S., Sánchez Tapia, I., & Ibáñez Mansilla, F. M. (2006). Investigación cualitativa en educación: hacia la generación de teoría a través del proceso analítico. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 32(1), 119-133. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-07052006000100007&script=sci_arttext

Pérez, L. (2016) Diagnosticando las habilidades de escritura académica de catedráticos universitarios. Científica, 2(2), 117-140. shorturl.at/DJMZ4

Pérez, L. (2018). El papel de los grupos de escritura para promover el desarrollo académico: El caso de profesores universitarios. Científica, 3(1), 45-61. shorturl.at/nwLOP

Red Iberoamericana de Indicadores de Ciencia y Tecnología [RICYT]. (2022). Indicadores. Por país. http://www.ricyt.org/2010/07/porpais/

Robert, J., & Carlsen, W. S. (2017). Teaching and research at a large university: Case studies of science professors. Journal of research in science teaching, 54(7), 937-960. https://doi.org/10.1002/tea.21392

Rodas-Brosam, E., Colombo, L., Calle, M. D., & Cordero, G. (2021). Escribir para publicar: Una experiencia con grupos de escritura de investigadores universitarios. Maskana, 12(1), 5-15. https://doi.org/10.18537/mskn.12.01.01

Rodrigues, N. (2021). PMBOK: qué es, para qué sirve, fases y herramientas. HubSpot. https://blog.hubspot.es/sales/que-es-pmbok

Saini, D., & Chaudhary, N. S. (2020). What drives research in higher education? An Indian context. Journal of Applied Research in Higher Education, 12(4), 573-584. https://doi.org/10.1108/jarhe-07-2018-0157

Stake, R. E. (2007). Research with case studies. Morata.

Suárez Amaya, W., Contreras, F. G., & Rejas, L. P. (2019). Óptica de revistas científicas iberoamericanas sobre principales errores en la presentación de artículos. Revista de Ciencias Sociales, 25(1), 156-172. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7025820.pdf

Valles-Coral, M. A. (2019). Modelo de gestión de la investigación para incrementar la producción científica de los docentes universitarios del Perú. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 10(1), 67-78. https://doi.org/10.19053/20278306.v10.n1.2019.10012

Published

2023-11-29

How to Cite

Pérez-Penup, L., Salmerón Reyes, M., & Romero Villalobos, I. (2023). The Experience of Professors who Research at Universidad Don Bosco from El Salvador. Diá-Logos, 15(27), 41–59. https://doi.org/10.61604/dl.v15i27.128