University Salesian Associationism: an experience of accompaniment at Don Bosco University

Authors

Keywords:

associationism, accompaniment, youths, Integral education

Abstract

DOI: https://doi.org/10.5377/dialogos.v1i25.15521

 


The following reflection seeks to make known the pastoral educational experience of the Salesian University Associationism program, which over 10 years has had an impact on many young university students, many of them now professionals. At first, the nature of Salesian group accompaniment will be explained, as well as the typology and categorization of group experiences, and then the pedagogical experience of University Salesian Associationism at Don Bosco University and its implications will be addressed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Roberto Alexander Damas Solórzano, Universidad Don Bosco

Director del Departamento de Pastoral de la Universidad Don Bosco

References

Amadei, Á., Ceria, E., & Lemoyne, J. (1989). Memorias Biográficas de San Juan Bosco. CCS.

Attard, F. (2014). La pastoral juvenil salesiana. Cuadro de referencia. Dicasterio de Pastoral Juvenil. S.D.B.

Bermúdez, V. (2010). Fundamentos Epistemológicos de la innovación curricular III: fundamentos epistemológicos, modelo educativo de la Universidad Don Bosco y el currículo basado en competencias, innovación epistémica curricular. Editorial UDB.

Bermúdez, V. (2010). Fundamentos Institucionales I: Proyecto de Innovación Curricular: Modelo Educativo, Ideario, Misión Visión. Editorial UDB.

Bosco, J. (1873). Memorias del Oratorio de San Francisco de Sales.

CELAM. (2007). V Conferencia General del Episcopado Latinoamericano y del Cribe, Documento Conclusivo. CD.

Damas, R. (2014). El Asociacionismo Salesiano Universitario como mecanismo de educación ciudadana. Diálogos, 55-63.

Damas, R. (2015). Educar en la universidad salesianamente, para una ciudadanía responsable en una sociedad líquida. UPS.

García, M. (2019). Acompañamiento personal en la propuesta educativo pastoral salesiana. En F. Attard, & M. García, El acompañamiento espiritual. Itinerario pedagógico-espiritual en clave salesiana para el servicio de los jóvenes (pp. 364-405). CCS.

Giraudo, A., Motto, F., & Prellezo J. (2015). Fuentes Salesianas. Don Bosco y su obra. CCS.

Han, B. (2022). Infocracia: la digitalización y la crisis de la información. Taurus.

IUS. (2003). Carta de Identidad de las instituciones salesianas de educación superior. CCS.

IUS. (2018). Orientaciones para la pastoral en las instituciones salesianas de educación superior. S.D.B.

Lenti, A. (2010). Don Bosco: Historia y carisma, Tomo I. CCS.

López, A., & García, M. (2019). Los retos en la formación de directores espirituales en la vida religiosa y el acompañamiento personal en la propuesta educativo-pastoral salesiana. En F. Attard, & M. García, Acompañamiento espiritual. Itinerario pedagógico-espiritual al servicio de los jóvenes. (pp. 319-357 y 364-403). CCS.

Mendoza, M. (2020). María Auxiliadora: propuesta de actualización desde una perspectiva latinoamericana.

Sacaramussa, T. (1993). Sistema Preventivo de Don Bosco. Ricaldone.

Published

2022-12-02

How to Cite

Damas Solórzano, R. A. . (2022). University Salesian Associationism: an experience of accompaniment at Don Bosco University. Diá-Logos, 14(25), 52–65. Retrieved from https://www.revistas.udb.edu.sv/ojs/index.php/dl/article/view/79