Normative Review of the Basic Academic Nucleus Figure in the Postgraduate Program in Mexican Autonomous Universities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61604/dl.v17i31.496

Keywords:

postgraduate, master, doctorate, basic academic nucleus, evaluation criteria, accreditation

Abstract

In order to achieve the consolidation of graduate programs, Higher Education Institutions (IES), since 2023, have redoubled their efforts to integrate their programs into the National Graduate System (SNP). The main objective is to obtain the support and resources provided by the Federal Government.
Among the evaluation criteria is the integration and qualification of Basic Academic Nucleus (NAB) in the postgraduate programs.
Although the IESs enjoys autonomy and regulatory independence, it has gradually adjusted to federal educational public policy. In particular, most graduate programs have adopted minimum parameters for integrating NABs and incorporated them into the regulations, functions, and attributions.
This research analyzes the regulations applicable to graduate programs at public universities in Mexican states using a systematic exploratory normative review methodology to determine the existence of normative provisions regulating the NAB figure.
The results show the relevance of updating not only the NAB figure but, in general, the regulatory framework of postgraduate programs in Mexican IESs to the policies of the SNP to ensure equity in the program evaluation processes and academic recognition of the community that integrates them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosana Ruíz Sánchez, Universidad de Guadalajara (Centro Universitario de Guadalajara)

She holds a PhD in Law and a Master's degree in Law with a focus on Administration of Justice and Public Security. She is a full-time professor at the University of Guadalajara (Centro Universitario de la Costa), Mexico.

María Esther Avelar Álvarez, Universidad de Guadalajara (Centro Universitario de Guadalajara)

She holds a PhD in Law, a Master's Degree in Private Law, and a Master's Degree in Criminal Law. She is a full-time professor at the University of Guadalajara (Guadalajara University Center), Mexico.

María del Consuelo Delgado González, Universidad de Guadalajara (Centro Universitario de Guadalajara)

She holds a PhD in Law and a Master's degree in Public Law. She is a full-time professor at the University of Guadalajara (Guadalajara University Center), Mexico.

References

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (ANUIES). (2023) Instituciones de educación superior.

http://www.anuies.mx/anuies/instituciones-de-educacion-superior/

Buendía, A. (2013). Genealogía de la evaluación y acreditación de instituciones en México. Perfiles educativos, 35, 17-32.

http://www.redalyc.org/pdf/132/13229960003.pdf

Codina, L. (2020). Cómo hacer revisiones bibliográficas tradicionales o sistemáticas utilizando bases de datos académicas. Revista ORL, 11(2), 139.

https://doi.org/10.14201/orl.22977

Codina, L., Lopezosa, C. y Freixa Font, P. (2021). Scoping reviews en trabajos académicos en comunicación: frameworks y fuentes. En A. Larrondo Ureta, K. Meso Ayerdi y S. Peña Fernández (Eds.), Información y Big Data en el sistema híbrido de medios (pp. 67–85). Universidad del País Vasco. https://web-argitalpena.adm.ehu.es/pdf/UINPD224127.pdf

Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACYT). (2014). Criterios, subcriterios para la evaluación de los posgrados en modalidad no escolarizada (a Distancia o Mixta). https://secihti.mx/wp-content/uploads/convocatorias/fondos_mixtos/tabasco/2014-01_FOMIX_TABASCO/ANEXO_A_NO_ESCOLARIZADO_2014.pdf

Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACYT). (2021). Programa Nacional de Posgrados de Calidad. Anexo Instrumento de Evaluación para las modalidades: Fortalecimiento de procesos socio comunitarios y del enfoque Intercultural. Áreas afines a los Programas Nacionales Estratégicos (Pronaces). Fortalecimiento de la cultura y las humanidades. Atención a problemas estructurales de salud. Posgrados de ciencia básica y/o de frontera. Tipo: Escolarizada. https://secihti.mx/wp-content/uploads/convocatorias/PNPC/marcos_de_referencia/TerminosReferenciaRenovacion2021.pdf

Fernández-Sánchez, H., King, K. y Enríquez-Hernández, C. B. (2020). Revisiones Sistemáticas Exploratorias como metodología para la síntesis del conocimiento científico. Enfermería Universitaria, 17(1). https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2020.1.697

Llarena, R. (1994). La Evaluación de la Educación superior en México. Revista de la Educación Superior, 23(89), 1-16.

Mendoza, J. (2003). La Evaluación y acreditación de la educación superior mexicana: las experiencias de una década. Comunicación presentada al VIII Congreso Internacional del CLAD sobre la Reforma del Estado y de la Administración Pública, Panamá. http://unpan1.un.org/intradoc/groups/public/documents/CLAD/clad0048003.pdf

Pallán, C. (1994). Los procesos de evaluación y acreditación de las instituciones de educación superior en México en los últimos años. Revista de la Educación Superior, 23(91), 1-20.

Rubio, J. (2007). La Evaluación y acreditación de la educación superior en México: un largo camino aún por recorrer. Reencuentro, Análisis de Problemas Universitarios, 50, 35-44.

Published

2025-12-01

How to Cite

Ruíz Sánchez, R., Avelar Álvarez, M. E. ., & Delgado González, M. del C. . (2025). Normative Review of the Basic Academic Nucleus Figure in the Postgraduate Program in Mexican Autonomous Universities. Diá-Logos, 17(31), 57–70. https://doi.org/10.61604/dl.v17i31.496