Vocational training in Central America. Challenges for the pedagogical training of instructors.

Authors

Keywords:

pedagogical training, vocational training centers, Central America

Abstract

Through this work, the authors seek to identify the needs, interests and problems of the pedagogical training of instructors who carry out their educational work in vocational training centers in Central America. In this Central American context, marked by the current globalization strategy, the educational task - especially that carried out in vocational training centers - must be put at the service of the person, decent work and life, more than at the service of the person. market and large company service.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Mario Méndez Méndez, UCA, El Salvador, UNA

UCA, El Salvador, UNA

Mónica Lazo, Universidad Don Bosco

Universidad Don Bosco

Tito Crespín, Universidad Don Bosco

Universidad Don Bosco

References

BRAIDO Pietro, El sistema educativode Don Bosco, Publicaciones delInstituto Teológico Salesiano,Guatemala, 1984.

CINTERFOR/OIT, Boletín TécnicoInteramericano de FormaciónProfesional. Educación Tecnológica.n.141, oct.-dic. 1997. Entregaespecial.

GARCÍA, Mario, La formaciónprofesional como puente para elempleo y la inserción laboral de losjóvenes: perspectiva de lacooperación internacional, OIT, SanSalvador, 1997. Extraído el 25 demarzo de 2007 de:http://www.ilo.org/public/spanish/region/ampro/mdtsanjose/papers/estudio1.htm

DACUM y SCID, Centro de FormaciónNicaragüense-Holandés Simón Bolivar,Managua 1997.

DUCCI María Angélica, El enfoque decompetencia laboral en laperspectiva internacional, enSeminario internacional sobreformación basada en competencialaboral: situación actual yperspectivas, Guanajuato 1996.

HINKELAMMERT F., El sujeto y la Ley, Ed.UNA, Heredia 2003.

INA, Experiencia del INA en el marcode la normalización, formación ycertificación de competenciaslaborales en el sector turismo, SanJosé 2001.

INSAFORP, Proceso para la elaboraciónde programas de formaciónprofesional por competenciaslaborales, San Salvador 2000.

INTECAP, Guía para elaborar el análisisfuncional, Guatemala 2001.

MCLAREN P., Pedagogía, identidad ypoder. Los educadores frente almulticulturalismo, Ed. Homo Sapiens,Rosario 2003.

TORRES Carlos, Educación yneoliberalismo, Ed. Popular, Madrid. 2006

Published

2023-04-10

How to Cite

Méndez Méndez, J. M., Lazo, M., & Crespín, . T. (2023). Vocational training in Central America. Challenges for the pedagogical training of instructors. Diá-Logos, 2(2), 34–47. Retrieved from https://www.revistas.udb.edu.sv/ojs/index.php/dl/article/view/239