Strategies to Improve the Acquisition of Logical Thinking in Students with ASD and ADHD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61604/dl.v17i31.478

Keywords:

neuroplasticity, mathematics education, ASD, ADHD, inclusive learning

Abstract

This study outlines how neuroplasticity-based instructional strategies can enhance logical-mathematical reasoning in Autism Spectrum Disorder (ASD) and Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) students. Based on a mixed-methods design combining systematic review, controlled intervention, and multimodal assessment, the study revealed drastic improvement in academic performance, cognitive functioning, and neural connections. Interventions such as adaptive gamification, multisensory manipulatives, and metacognitive routines indicated a 32% increase in problem-solving ability in the experimental group (compared to 8% in control). Children with ASD indicated enhanced pattern recognition, and children with ADHD indicated enhanced attention and inhibitory control. Neuroimaging indicated enhanced dorsolateral prefrontal cortex (DLPFC) activity and enhanced connectivity with the parietal lobe, indicating the role of neuroplasticity in learning. The findings cut across education and neuroscience, offering actionable suggestions for inclusive classrooms and necessitating teacher training and policy reform to teach neurodiverse students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Celia Gallardo Herrerías, Universidad de Almería

PhD in Education, Master's in Special Education, and Bachelor's in Early Childhood Education from the University of Almería.

References

Alonso, M. J. Á., Cabello-Sanz, S., de Gea Abril, L., Illán, C. G., Lobo, P. M., Ruiz, S. M. & Montilla, S. P. (2024). Neuroeducación en primaria: Un enfoque práctico a través de las áreas curriculares. SANZ Y TORRES.

Barkley, R. A. (2019). Neuropsychological testing is not useful in the diagnosis of ADHD: Stop it (or prove it)!. The ADHD Report, 27(2), 1-8.

Baquedano, O. (2024). La relación: neuropsicología y educación en el sistema escolar, una revisión sistemática. Revista Científica Arbitrada de la Fundación MenteClara, 9.

Baron‐Cohen, S. (2017). Editorial Perspective: Neurodiversity–a revolutionary concept for autism and psychiatry. Journal of child psychology and psychiatry, 58(6), 744-747.

Bastidas, G. Y. T., Macías, D. C. P., & Alvarado, M. K. J. (2022). Cuidados de enfermería en niños con problemas neurológicos. Dominio de las Ciencias, 8(3), 2510-2528.

Butterworth, B. (2018). The implications for education of an innate numerosity-processing mechanism. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 373(1740), 20170118.

Conforme, J. A. G., & Morocho, E. K. A. (2024). Efectos de las actividades lúdicas en la reducción de la hiperactividad en niños con TDAH. Ciencia Y Educación, 5(8), 98-112.

Dehaene, S. (2020). How we learn: The new science of education and the brain. Penguin UK.

Diamond, A. (2013, October). Want to optimize executive functions and academic outcomes? Simple, just nourish the human spirit. In Minnesota Symposia on Child Psychology: Developing cognitive control processes: Mechanisms, implications, and interventions (Vol. 37, pp. 203-230). Hoboken, NJ, USA.

da Silva, A. V., de Oliveira Zahn, V. M., de Sousa, T. O., Carvalho, C. M. C., Del Bello, M. M., Fowler, V. H. & Ferreira, P. F. P. (2024). Mecanismos de morte neuronal nos transtornos do neurodesenvolvimento: revisão à luz do DSM-5 e impactos na população brasileira. Revista de Gestão e Secretariado, 15(11), 4289-4298.

García, R. O. M. (2024). La inteligencia motivacional: y su influencia en el aprendizaje individual y social. Editorial Autores de Argentina.

León, M. I. G. (2022). TDAH y funciones ejecutivas. ANAYA.

Marín, F. A., & Esteban, Y. A. (2022). Trastornos del espectro del autismo: bases para la intervención psicoeducativa. ANAYA.

Meltzoff, A. N., & Kuhl, P. K. (2016). Exploring the infant social brain: What’s going on in there. Zero to three, 36(3), 2-9.

Merzenich, M. M., Van Vleet, T. M., & Nahum, M. (2014). Brain plasticity-based therapeutics. Frontiers in human neuroscience, 8, 385.

Núñez, N. (2024). Los niños también se deprimen: Cómo detectar a tiempo el autismo, TDAH, la ansiedad y otros trastornos mentales en la infancia. La Esfera de los Libros.

Peñalba Acítores, A., López Cano, R., & Val, J. D. (2021). Neurodiversidad y cognición: Música y multisensorialidad en los entornos Metatopia. Artnodes, (28).

Pérez, A., Enríquez, G., Andrade, F., Bolaños, C., & Benítez, A. (2023). Estimulación cognitivo–conductual en niños con trastorno por déficit de atención e hiperactividad utilizando música y el idioma inglés: Cognitive–behavioral stimulation in children with attention deficit hyperactivity disorder using music and the English language. Latam: revista latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(4), 5.

Sánchez, V. A. A. (2024). Neurodiversidad y Educación: Una Aproximación más allá del Trastorno. Ciencia Latina: Revista Multidisciplinar, 8(2), 6846-6866.

Zambrano-Muñoz, C. K. (2023). Pedagogía y neurociencia y sus conexiones emergentes en la educación actual. Horizon Nexus Journal, 1(4), 32-46.

Published

2025-12-01

How to Cite

Gallardo Herrerías, C. (2025). Strategies to Improve the Acquisition of Logical Thinking in Students with ASD and ADHD. Diá-Logos, 17(31), 11–23. https://doi.org/10.61604/dl.v17i31.478