Student Dropout: a Multifactorial Phenomenon Under Debate

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61604/dl.v16i30.460

Keywords:

School dropout, higher education, retention, cohort, analytic approaches

Abstract

This article is the result of the research project "Factors that explain student dropout at Don Bosco University, a study of the 2013 cohort"; which identifies the factors of the different dimensions that most influence students to abandon their studies amongst the degrees of Computer Science Engineering, Bachelor in Graphic Design, and Bachelor in Business Administration. The phenomenon is approached from a mixed perspective, identifying     based on the results economic, academic, and social factors that influence student dropout. Comprehensive interventions are proposed to improve student retention and terminal efficiency.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Español, Universidad Don Bosco

She holds a Bachelor's degree in Mathematics from the University of El Salvador, a Master's degree in Quality Management from Don Bosco University, and a PhD candidate in Social Sciences from UCA-UDB. She specializes in Quality Management processes in Higher Education. Director of the Department of Academic Quality, Don Bosco University.

Jenny Ayala Sánchez, Universidad Don Bosco

Bachelor of Arts from the University of El Salvador and Master of Social Research Methods and Techniques from the University of El Salvador. Social and educational researcher at Don Bosco University.

References

Alas, S. (26 de mayo 2023). Menos del 5 % de estudiantes termina su educación superior. La Prensa Gráfica.

Acevedo, F. (2020). Factores explicativos del abandono de los estudios en la educación superior en contextos socio-académicos desfavorables. Revista Española de Pedagogía, 78 (276), 253-269.

Aldama, A., López, M., Pastrana, A. y Sánchez, R. (2023). Causas que originan la deserción estudiantil en el Programa Educativo de Administración de la Universidad Tecnológica del Valle del Mezquital. Revista de la Alta Tecnología y Sociedad, 15 (1), 9-17.

Amador J., González, C., Arias, M. y Carvajal, G. (2020). El entorno familiar y la deserción estudiantil: El caso de la Facultad de Trabajo Social de la Universidad de Colima, México. Cuadernos de Trabajo Social, 34 (1), 139-154.

Barrera, D. (2023). La teoría de los capitales de Bourdieu y su relación con la permanencia en los procesos de formación en educación superior: Estudio de caso Fundación Universitaria Los Libertadores. (Tesis de maestría). Fundación Universitaria Los Libertadores.

Bourdieu, P. (1990). Espacio social y génesis de las clases. En Bourdieu, P., Sociología y cultura. Grijalbo.

Bourdieu, P. (2007). El sentido práctico. Siglo XXI.

Bourdieu, P. & Passeron, J. (2009). Los herederos. Los estudiantes y la cultura. Siglo XXI.

Cabrera, L., Bethencourt, J., Álvarez P., y González M. (2006). El problema del abandono de los estudios universitarios. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 12 (2), 171-203.

Castells, M. (2001). La era de la información. Alianza.

Calderón C., Colomo E., y Ruiz, J. (2020). Causas de la deserción estudiantil en Ingeniería en Electrónica y Computación del Centro Universitario de los Valles de la Universidad de Guadalajara (México). Revista Espacios, 41 (06), 1-14.

Cifuentes, R. (2011). Diseño de proyectos de investigación cualitativa. Novedades Educativas.

Flecha, R. y Puigvert, L. (1998). Aportaciones de Paulo Freire a la educación y las ciencias sociales. Revista Interuniversitaria de formación del profesorado, (33), 21-28.

Freire, P. (1997). A la sombre de este árbol. El Roure editorial.

Galve, C., Ayala, I., Blanco, M. y Tuero, E. (2022). Variables que influyen en la intención de abandono. ¿Existen diferencias entre la intención de abandonar los estudios universitarios y el cambio de titulación? Revista E-Psi, 11 (1), 157-178.

González, J., Canchola, S. y Ulloa, R. (2024). Enfoques, estudios y perspectivas teóricas sobre la deserción escolar en la educación superior: propuesta de un modelo teórico. Revista de Investigación Educativa de la Rediech, (15), 2-19.

Himmel, E. (2018). Modelo de análisis de la deserción estudiantil en la educación superior. Calidad en la Educación, (17), 91-108.

Lobos, M y Rodríguez, J. (2022). El factor económico como principal causa de deserción estudiantil universitaria en Centroamérica. Revista entorno, (74). 60-70.

Medellín, F. (2020). La deserción escolar a nivel Licenciatura. International Journal of Good Conscience, 15 (14), 1-12.

Moreno, R., Garrote, I, Díaz, M. y Labrador, F. (2022). (coords.). Prevención del fracaso académico y del abandono escolar. Ediciones OCTAEDRO, S. L.

Rodríguez, C., Romero, D., y Espinosa, D. (2024). La eligen menos, pero les va mejor: el paradojal comportamiento de las mujeres en el área de la ingeniería. Praxis Educativa. 28 (2), 1-12.

Romero, A., Danies, J. y Ortiz, M. (2020). Lactancia materna y deserción estudiantil en estudiantes madres de una facultad de salud. Repertorio de Medicina y Cirugía. 29 (1), 49-55.

Ruiz, J. y Ispizua, M. (1989). La descodificación de la vida cotidiana. Métodos de investigación cualitativa. Universidad de Deusto.

Sen, A. (2000). Desarrollo y libertad. Planeta.

Seminara, M. y Graffigna, J. (2021a). ¿Por qué demora un estudiante universitario en egresarse? Análisis multivariante en la carrera de bioingeniería de la UNSJ. Revista sudamericana, (14), 422-446.

Seminara, M. (2021b). De los efectos de la pandemia COVID-19 sobre la deserción universitaria: desgaste docente y bienestar psicológico estudiantil. En Revista Educación Superior y Sociedad, 33, (2), 402-421. UNESSCO.

Sierra, R. (2003). Técnicas de investigación social. Teoría y ejercicios. Thomson.

Olivares, G. (2019). Categorías para el análisis del abandono y la permanencia escolar en la educación superior. Revista Cumbres, 5(1), 21 – 40.

Portal, E., Arias, E., Lirio, J. y Gómez, J. (2022). Fracaso y abandono universitario Percepción de los (as) estudiantes de Educación social de la Universidad de Castilla La Mancha. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 27 (92), 289-316.

Programa de las Naciones Unidas. (2000). Inclusión y exclusión: conceptos, relaciones e indicadores. FLACSO.

Tinto, V (1975). Abandono de la educación superior: una síntesis teórica de recientes investigaciones. Review of Educational Research, 45 (1), 89-125.

Tinto, V. (1993). Dejando la universidad. Repensar las causas y las soluciones de los estudiantes. The University of Chicago Press.

UNESCO. (1998). Conferencia Mundial Sobre Educación Superior. La Educación Superior en el Siglo XXI.

UNESCO. (2008). Conferencia Internacional de Educación. Educación Inclusiva: El camino hacia el futuro.

Villalobos, L. (2017). Enfoques y diseños de investigación social: cuantitativos, cualitativos y mixtos. Editorial Universitaria Estatal a Distancia.

Zabalza, M. (2002). La enseñanza universitaria. El escenario y sus protagonistas. Narcea.

Published

2025-06-02

How to Cite

Luisa Amelia, & Ayala Sánchez, J. (2025). Student Dropout: a Multifactorial Phenomenon Under Debate. Diá-Logos, 16(30), 27–50. https://doi.org/10.61604/dl.v16i30.460