Educational Horizons in the Posdigital Society: between Freedom and Inclusion
DOI:
https://doi.org/10.61604/dl.v16i30.372Keywords:
Health education, inclusion, educational policies, non-formal educationAbstract
This article analyses the challenges of post-digital society, with respect to inclusion and vulnerability, where citizenship and education policy must act proactively to combat these challenges. Inclusion cannot be guaranteed by digital technologies alone. The challenge in education today is to integrate and include all students, especially those at risk. Study examines how learning must move from the classroom to society, through the different groups that constitute society and the various professions within it. In this context, school and university classrooms can be extended, so a pedagogy is established that incorporates hospital settings into classrooms. Social networks are also discussed, allowing for the creation and construction of knowledge from anywhere in the world via virtual schools. A new narrative and didactic approach are required in areas such as health education and maternity education. Misinformation exposes vulnerable individuals, regardless of their academic limitations, living conditions, illness, or the influence of public figures. People who are vulnerable are exposed to a society saturating with misinformation, whether as a result of academic limitations, living conditions, illness, or the influence of certain public figures. As a result of the rapid spread of fake news on social media, the distinction between truth and falsehood is becoming increasingly difficult to discern. In order to promote a more informed and inclusive society, education must foster critical thinking and empower citizens to discern the truthfulness of information.
Downloads
References
Alcalde, C. (2023, 3 mayo). Libertad de prensa en Venezuela, un espacio cada vez más estrecho y vulnerado. Voz de América. https://t.ly/tgmqU
Alcoba, J. (2020, 29 septiembre). E-Learning- el experimento más grande del mundo. Dirigentes Digital. Recuperado 14 de mayo de 2023, de https://t.ly/CKGqH
Aparici, R., Escaño González, C., y García-Marín, D. (2018). La otra educación. pedagogías críticas para el siglo XXI. Editorial UNED.
Aragó, L. (2020, 24 noviembre). La clase media española pierde peso y cae a niveles previos a los años 90. La Vanguardia. Recuperado 10 de mayo de 2023, de https://t.ly/4kV21
Balandina, N., Pankevych, O., Liubarets, V., Vyshnevska, Y., y Родінова, Н. (2022). El envejecimiento gerontológico como desafío social y su detección en el contenido de los medios de comunicación ucranianos. Revista latina de comunicación social, 81, 133-154. https://t.ly/CU_vc
Bourdieu, P., y Passeron, J.-C. (2019). La reproducción: Elementos para una teoría del sistema educativo. Siglo XXI Editores.
Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Alianza Editorial.
Cimperman, S. (2023). Informal socialization in virtual work environments: creating a digital culture of connectivity. Global Business and Organizational Excellence. https://t.ly/6DB1_
Cloutier, J. (1973). L’ère d’Émerec: ou, La communication audio-scripto-visuelle à l’heure des self-média. Montréal : Presses de l’Université de Montréal.
Delgado, R. C., Fernández-García, C. E., Hurtado, Z. G., Curilla, N. M., y Cerna, C. A. P. (2023). Una revisión sistemática de la literatura en Scopus sobre deserción universitaria y brechas digitales en un contexto del COVID-19. Revista educa UMCH, 21, 101-124. https://t.ly/SpNu7
Democracy Index 2022 | Economist Intelligence Unit. (2023, 27 febrero). Economist Intelligence Unit. Recuperado 14 de agosto de 2023, de https://t.ly/qjWeZ
Espinoza, C. P. (2023). SNMP: Protocolo simple de administración de red. Universidad Autónoma de Querétaro. Facultad de Informática.
Europa Press. (2021, 18 febrero). La mitad de los españoles cree que los gobiernos están usan las tecnologías en la pandemia para controlar a la población. Europapress.es. Recuperado 8 de junio de 2023, de https://t.ly/bMzTt
Galindo González, R. M. (2019). Sobre el uso de los conceptos prosumer y Emirec en estudios sobre comunicación. Sphera publica: revista de ciencias sociales y de la comunicación, 1(19), 2-23. https://t.ly/NKJIQ
Gil-Quintana, J. (2022). De consumidores-prosumidores a influencers de aprendizaje en la sociedad postdigital. En Redes sociales, influencers y marketing digital en el patrimonio histórico-artístico (Vol. 1). Tirant lo Blanch.
Gil-Quintana, J. (2023a). Educación y comunicación en una sociedad postdigital: Investigación documental y análisis de perspectivas. Ediciones Octaedro.
Gil-Quintana, J. (2023b). Influencers de aprendizaje, Conectado, Participativo y Empoderado. En Píldoras de Innovación Educativa en contextos universitarios. Una perspectiva desde la Investigación-Acción (pp. 16-26). Octaedro Editorial. https://t.ly/aMDEG
Gil-Quintana, J., y Ortega Cabrera, R. M. (2018). Gamificación. apostando por una comunicación interactiva y un modelo pedagógico participativo en educación. Communication papers, 7(14), 9. https://t.ly/LUa3j
Gil-Quintana, J., Parejo, J. L., y Cantillo Valero, C. (2021). Investigar en Comunicación y educación: Teoría y práctica científica. Tirant Humanidades.
González Motos, S., y Bonal, X. (2023). Educación a distancia, familias y brecha digital: lecciones del cierre escolar. RED. Revista de Educación a Distancia, 23(72). https://t.ly/RACDf
Guilherme Lucho De Araujo, L., y Leandro Eichler, M. (2023). FAKE NEWS e os vícios epistêmicos: desafios e perspectivas na sociedade da ignorância. ReDoC, 7(2), 182-197. https://t.ly/LTdKL
Haenlein, M., Kaplan, A., Tan, C.-W., y Zhang, P. (2019). Artificial intelligence (AI) and Management Analytics. Journal of management analytics, 6(4), 341-343. https://t.ly/wYBvV
Haenschen, K., Shu, M. X., y Gilliland, J. A. (2023). Curated misinformation: liking Facebook pages for Fake News sites. American Behavioral Scientist. https://t.ly/3ssL
Hameleers, M., Humprecht, E., Moeller, J., y Lühring, J. (2021). Degrees of deception: the effects of different types of COVID-19 misinformation and the effectiveness of corrective information in crisis times. Information, Communication y Society, 26(9), 1699-1715. https://t.ly/3Xokf
Herrera, M. M. (2022). Hacia nuevas pedagogías digitales. https://t.ly/VhggX
INE - Instituto Nacional de Estadística. (2011). INEBase/ Sociedad/ Análisis sociales. INE. https://t.ly/d5Veu
Kaplún, M. (2010). Una pedagogía de la comunicación. Ediciones de la Torre.
Kuhail, M. A., Alturki, N., Alramlawi, S., y Alhejori, K. (2022). Interacting with educational Chatbots: A systematic review. Education and Information Technologies, 28(1), 973-1018. https://t.ly/6LQv-
Lee, U.-K., y Kim, H.-K. (2022). UTAUT in metaverse: an “Ifland” case. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, 17(2), 613-635. https://t.ly/sDsaY
Ng, D. T. K. (2022). What is the metaverse? definitions, technologies and the community of inquiry. Australasian Journal of Educational Technology, 38(4), 190-205. https://t.ly/tgS1_
Ros, L. (2020, 13 octubre). ¿Por qué Estados Unidos quiere prohibir TikTok? La Vanguardia. Recuperado 14 de agosto de 2023, de https://t.ly/3PL8V
Santiago, A., Badillo Mendoza, M. E., Pérez Lagos, C., Jessenia Medranda Morales, N., y Cortés Cortés, M. I. (2019). Ciudadanías digitales perspectivas desde los medios, el periodismo y la educomunicación. Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano.
Tashakkori, A., y Teddlie, C. (2010). SAGE Handbook of Mixed Methods in Social yamp; Behavioral Research. En SAGE Publications, Inc. eBooks. https://t.ly/REZv9
Toffler, A. (1979). The third wave. Plaza y Janes.
Trujillo Sáez, F. (2023). El metaverso en la educación: retos y usos. Universidad de Granada. https://t.ly/bg3MT
Weinberger, M. (2022). What is Metaverse?—A definition based on qualitative Meta-Synthesis. Future Internet, 14(11), 310. https://t.ly/2mW3U
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.