PRESENCE AND LEVES OF BURNOUT IN TEACHERS IN ALTERNANCE, IN A EDUCATIONAL INSTITUTION OF COLOMBIA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61604/dl.v16i28.348

Keywords:

burnout, Maslach Questionnaire, alternance, COVID-19, teachers.

Abstract

Introduction. Faced with the Colombian government’s order to start classes in 2021 under the alternate modality, the initially reaction of the teachers was to disregard it, claiming the risk of getting infected with COVID-19 by their students. Gradually, under pressure from the government, they went back to school. The objective of the study was to identify the presence and levels of professional burnout during the alternation in teachers linked to an educational institution in Santander, Colombia. Methods. Descriptive research was conducted, working with a census sample of 28 teachers. The Maslach Burnout Questionnaire was applied, which consists of three subscales: emotional exhaustion, personal performance, and depersonalization. Results. The data show low levels in the subscales of emotional exhaustion and depersonalization and high in personal performance. However, it is important to note that 21.4% of the participants show signs of emotional exhaustion, indicating the presence of some stress. Conclusion. Within this group of teachers, there are no symptoms of professional burnout, suggesting that most of them have protective factors, such as living with their partner and children, and having access to tools provided by the institution to address stress. Recommendations. It is considered important to further investigate the identification of protective factors against professional burnout in this population.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gustavo Villamizar Acevedo, Investigador independiente

Doctor en Educación, Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL), Venezuela. Docente investigador pensionado

Julie González Mantilla, Universidad Pontificia Bolivariana

Psicóloga, Universidad Pontificia Bolivariana, Bucaramanga, Colombia. Asesoría psicológica.

References

Aranda, C., Pando, M. y Pérez, M. (2004). Apoyo social y síndrome de quemarse en el trabajo o burnout: una revisión. Psicología y Salud, 14(1), 79-87. https://www.redalyc.org/pdf/291/29114109.pdf

Ardini C., Herrera M., González, V. y Secco N. (2020). Docencia en tiempos de coronavirus: una mirada al trabajo docente y la experiencia educativa en entornos virtuales en el marco del ASPO por la pandemia COVID-19. Recuperado de https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/15887

Balladares, K. y Hablick, F. (2017). Burnout: el síndrome laboral. Journal of business and entrepreneurial studies, 1(1), 1-9. DOI. https://doi.org/10.31876/jbes.v1i1.1

Buonomo, I., Fatigante, M. y Fiorilli, C. (2017). Teachers' Burnout Profile: Risk and Protective Factors. The open psychology journal. 10(1), 150-201. DOI:10.2174/1874350101710010190

Cervantes, E. (2021), Implicaciones de la pandemia por COVID-19 en la salud docente. Revisión sistemática. Revista Temas Sociológicos, 28, 113-142. DOI: 10.29344/07196458.28.279

Cortes, J. (2021). El estrés docente en tiempos de pandemia. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8, 1-11. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2560

Cortes-Silva, D., Campana, N., Huayama, N. y Aranda, J. (2021). Satisfacción laboral y síndrome de burnout en docentes durante el confinamiento por la pandemia COVID-19. Propósitos y Representaciones, 9(3), 1-11. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2021.v9n3.812

Dorantes, J. (2020). El síndrome de burnout y su prevalencia en las mujeres docentes. Praxis investigativa REDIE,12(23), 14-31.

Friedman, I. (2003). Self-efficacy and burn-out in teaching: the importance of interpersonal-relations. Social Psychology of Education,6, 191–215. https://doi.org/10.1023/A:1024723124467

Gil-Montes, P. (2003). Burnout syndrome: ¿síndrome de quemarse por el trabajo, desgaste profesional, estrés laboral o enfermedad de Tomás? Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 19(2), 2003, 181-197. https://www.redalyc.org/pdf/2313/231318052004.pdf

Gómez, G., Rodríguez, C., Jiménez, M., Navas-Parejo, R. y De La Cruz, J. (2021). Dualidad educativa en momentos de pandemia: entre la presencialidad y la virtualidad. Octaedro.

González, M. y Peñalosa, N. (2022). Teaching challenge in public institutions of Colombia in times of pandemic and post-pandemic. Dialogus, 6(9), 41-53. DOI: 10.37594/dialogus.vi9.711

Guevara, M. y Ocampo, N. (2014). Propiedades Psicométricas de Confiabilidad y Validez del Maslach Burnout Inventory – General Survey. Revista Interamericana de Psicología Organizacional, 33(2), 128-142. doi: 10.21772/ripo.v33n2a04

Hernández, C., Gamboa, A. y Prada, R. (2021). Síndrome de burnout en docentes de educación básica y media en tiempos de crisis. Revista Boletín Redipe. 10(9), 472-488. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i9.1455

Landinez, C. y Vásquez, M. (2021). Prevalencia del Síndrome de Burnout en docentes vinculados al Colegio Luis Camacho Rueda de San Gil. [Trabajo de grado]. Universidad Autónoma de Bucaramanga. https://repository.unab.edu.co/bitstream/handle/20.500.12749/15985/2021_Tesis_Landinez_Quiroga_Carlos_Eduardo.pdf?sequence=1

Medina, L., Quintanilla, G., Palma, M. y Medina, M. (2021). Carga laboral en un grupo latinoamericano de docentes durante la pandemia de COVID-19. Uniciencia,.35(2), 1-13. http://dx.doi.org/10.15359/ru.35-2.15.

Millán, A. y D'Aubeterre, M. (2012). Propiedades psicométricas del Maslach Burnout Inventory-GS en una muestra multiocupacional venezolana. Revista de Psicología, 30, 103-128. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rp/v30n1/a05.pdf

Ministerio de Salud y Protección Social (2020). Resolución 1721. Recuperado de https://www.minsalud.gov.co/Normatividad_Nuevo/Resoluci%C3%B3n%20No.%201721%20de%202020.pdf

Moriana, J. y Herruzo, J. (2004). Estrés y burnout en profesores. International Journal of Clinical and Health Psychology, 4(3), 597-621. https://www.redalyc.org/pdf/337/33740309.pdf

Olivares, V. (2017). Laudatio: Dra. Christina Maslach, Comprendiendo el Burnout. Ciencia & Trabajo, 19(58), 59-63.

Parra, D. y Milanés, A. (2020). Manifestación del Síndrome de Burnout en los docentes de la institución educativa San José de Jaraquiel en el marco de la emergencia sanitaria por causa del coronavirus covid 19 en el municipio de Montería. [Trabajo de Grado]. Universidad de Córdoba. https://cutt.ly/NWQ5b20

Pinto, A. y Muñoz, G. (2020). Teletrabajo: Productividad y bienestar en tiempos de crisis. Recuperado de https://noticias.uai.cl/assets/uploads/2020/05/05-pinto-y-munoz_2020_teletrabajo_final.pdf

Ribeiro, B., Scorsolini-Comin, F., y Dalri, R. (2020). Ser docente en el contexto de la pandemia de COVID-19: reflexiones sobre la salud mental. Index de Enfermería, 29(3), 137-141. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962020000200008

Rodríguez, J., Guevara, A. y Viramontes, E. (2017). Síndrome de Burnout en docentes. Rediech.8(14).1-24. https://cutt.ly/ZWlvDZ4

Sacre, M., Ries, N., Wolf, K. y Kunter, M. (2023). Teachers’ well-being and their teaching quality during the COVID-19 pandemic: a retrospective study. Frontiers in Education, 8, 1-13. https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1136940

Salcedo, H., Cárdenas, J. y Carita, L. (2020). Síndrome de Burnout en docentes en un contexto de emergencia sanitaria, Lima. Alpha Centauri. 1(3). 44-56 https://cutt.ly/KWXtE0V

Sigursteinsdottir, H. y Rafnsdottir, J. (2022). The Well-Being of Primary School Teachers during COVID-19. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19, 1-12. https://doi.org/10.3390/ijerph191811177

Smetackova, I., Viktorova, I., Martanova, V., Pachova, A., Francova, V. y Stech. S. (2019). Teachers Between Job Satisfaction and Burnout Syndrome: What Makes Difference in Czech Elementary Schools. Frontiers in Psychology. 10, 1-8. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02287

Uribe, J., Patlán, J. y Garcia, A. (2015). Manifestaciones psicosomáticas, compromiso y burnout como consecuentes del clima y la cultura organizacional: un análisis de ruta (path analysis). Contaduría y Administración, 60(2), 447-467. https://doi.org/10.1016/S01861042(15)30009-7

Villarreal-Fernández, J. (2023). El Estrés y Burnout percibidos en docentes colombianos en el regreso a la presencialidad en las aulas. Un estudio exploratorio. Revista de Psicología y Educación, 18(1), 71-81. https://doi.org/10.23923/rpye2023.01.236

Published

2024-06-11

How to Cite

Villamizar Acevedo, G., & González Mantilla, J. . (2024). PRESENCE AND LEVES OF BURNOUT IN TEACHERS IN ALTERNANCE, IN A EDUCATIONAL INSTITUTION OF COLOMBIA. Diá-Logos, 16(28), 31–42. https://doi.org/10.61604/dl.v16i28.348