Innovative Didactics to Enhance Learning in the Industrial Engineering Program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61604/dl.v16i29.268

Keywords:

competition, innovation, industrial engineering, didactics

Abstract

The importance of innovation is of interest not only to the business world but also to universities, which are responsible for providing training aligned with an innovative professional profile. It is from this perspective that this research investigates teaching practices that may or may not contribute to the development of innovative students. The research is qualitative with an intensive sample, which includes six industrial engineering teachers. The technique used for data collection is classroom observation. A template was designed to record teaching performance from a didactic approach suitable for engineering. It was found that teachers present opportunities for improvement in applying elements that contribute to the development of innovation competencies in students. This scientific article is derived from doctoral thesis research on the state of innovation competency formation in the industrial engineering program at Universidad Don Bosco.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

César Augusto Palma Alvarado, Docente Universidad Don Bosco

PhD candidate in Education from the Don Bosco University, El Salvador. Master in Business Administration and Business Consulting from the University of El Salvador and Industrial Engineer from the Don Bosco University. Professor at the School of Industrial Engineering, Don Bosco University.

References

Artolozaga, J., Cascante, N., Chacón, L., D`Antoni, M., Garro, L., Marín, P., . . . Valitutti, G. (2012). Didáctica Universitaria: experiencias docentes en la Universidad de Costa Rica. San José, Costa Rica: Universidad de Costa Rica. https://docenciauniversitaria.ucr.ac.cr/wp-content/uploads/2018/12/didactica_universitaria.pdf

Bernal, C. (2016). Metodología de la investigación (4a. ed.). Colombia: Pearson.

Cardona, C. (2022). Revisión bibliográfica del modelo pedagógico y evaluación en Escuela Nueva en Colombia. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(25), 1337-1354. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2616-79642022000401337

Crispín, M., Gómez, T., Ramírez, J., & Ulloa, J. (2012). Guía del docente para el desarrollo de competencias. Ciudad de México: Universidad Iberoamericana. https://ibero.mx/formaciondeprofesores/Apoyos%20generales/Guia_docente_desarrollo_competencias.pdf

Erazo, H. (2016). Diagnósito sobre la formación en innovación en universidades del Valle del Cauca, Colombia. El caso de los profesionales de Ingeniería Industrial. [Tesis de Doctorado,Universidad Autónoma de Querétaro]. Querétaro, México. https://ri-ng.uaq.mx/handle/123456789/6024

Escobar, S., Egea, T., & Leal, N. (2021). Didácticas en la educación superior: una mirada desde los ambientes virtuales de aprendizaje. Bogotá, Colombia: Sello Editorial UNAD. https://libros.unad.edu.co/index.php/selloeditorial/catalog/book/12

Fernández-Cruz, F., & Rodríguez-Legendre, F. (2021). The innovation competence profile of teachers in higher education institutions. Innovations in Education and teaching international, 634-645. https://doi.org/10.1080/14703297.2021.1905031

Garcés-Cobos, L., Montaluisa, Á., & Salas, E. (2018). El aprendizaje significativo y su relación con los estilos de aprendizaje. Anales, 1(376), 231-248. https://doi.org/https://doi.org/10.29166/anales.v1i376.1871

González, B. (2018). ¿Por qué el enfoque histórico cultural? InterCambios. Dilemas y transiciones de la Educación Superior, 5(2), 24-33. https://doi.org/HTTP://DOI.ORG/10.29156/INTER.5.2.2

Halal, C. (2019). Caracterización del docente innovador en educación superior en Chile: Estudio de un caso. [Tesis de Doctorado, Universitat de Barcelona]. https://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/172144

Herrán, A. (2001). Didáctica universitaria: La cara dura de la universidad. Didáctica Universitaria, 11-37. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/issue/view/TP6

Iglesias, M., Bauté, L., & Cortéz, M. (2023). Cómo transformar en la educación superior un profesor tradicional a un profesor innovador. Revista Universidad y Sociedad, 15(2), 709-716. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202023000200709&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Izcara, S. (2014). Manual de Investigación Cualitativa. Fontamara.

Jimenez, Y. (2019). ¿Cómo desarrollar competencias de creatividad e innovación en la educación superior? Caso: carreras de ingeniería del Instituto Politécnico Nacional. Revista Iberoaméricana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 9(18), 356-376. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2007-74672019000100356&script=sci_abstract

Leontiev, A. (1984). Actividad, conciencia y personalidad. Socialismo y libertad. https://omegalfa.es/downloadfile.php?file=libros/actividad-conciencia-y-personalidad.pdf

Martínez, R. (2007). La investigación en la práctica educativa: Guía metodológica de investigación para el diagnóstico y evaluación en los centros docentes. España: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. https://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/3089

Molina, A. (2000). La Competencia Profesional en el Ingeniero del Nuevo Milenio. Revista Facultad de Ingeniería, 8, 65-71. https://www.redalyc.org/pdf/114/11400808.pdf

Molina, A. (2014). Didáctica de la Ingeniería: Fundamentos teóricos y metodológicos. La Habana: Ministerio de Educación Superior. https://ftp.isdi.co.cu/Biblioteca/BIBLIOTECA%20UNIVERSITARIA%20DEL%20ISDI/COLECCION%20DE%20LIBROS%20ELECTRONICOS/LE-2032/LE-2032.pdf

Ovallos, D., Maldonado, D., & De La Hoz, S. (2015). Creatividad, innovación y emprendimiento en la formación de ingenieros en Colombia. Un estudio prospectivo. Revista de Educación en Ingenieria, 10(19), 90-104. https://educacioneningenieria.org/index.php/edi/article/view/524/239

Parada, A., & Avendaño, W. (2013). Ambitos de aplicación de la teoría de la modificabilidad estructural cognitiva de Reuven Feuerstein. El Ágora USB, 443-458. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=407736378009

Parra, J., Amariles, M., & Castro, C. (2016). Aprendizaje basado en problemas en el camino a la innovación en ingeniería. Revista Ingenierías USBMed, 7(2), 96-103. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6007713

Pascual, J., & Navío-Gámez, A. (2018). Concepciones sobre innovación educativa. ¿Qué significa para los docentes en Chile? Profesonarado, 22(4), 71-90. https://digibug.ugr.es/handle/10481/54550

Rodríguez, A., Lozano, C., & Ochoa, I.

Published

2024-11-14

How to Cite

Palma Alvarado, C. A. (2024). Innovative Didactics to Enhance Learning in the Industrial Engineering Program. Diá-Logos, 16(29), 63–77. https://doi.org/10.61604/dl.v16i29.268