Innovative Didactics to Enhance Learning in the Industrial Engineering Program
DOI:
https://doi.org/10.61604/dl.v16i29.268Keywords:
competition, innovation, industrial engineering, didacticsAbstract
The importance of innovation is of interest not only to the business world but also to universities, which are responsible for providing training aligned with an innovative professional profile. It is from this perspective that this research investigates teaching practices that may or may not contribute to the development of innovative students. The research is qualitative with an intensive sample, which includes six industrial engineering teachers. The technique used for data collection is classroom observation. A template was designed to record teaching performance from a didactic approach suitable for engineering. It was found that teachers present opportunities for improvement in applying elements that contribute to the development of innovation competencies in students. This scientific article is derived from doctoral thesis research on the state of innovation competency formation in the industrial engineering program at Universidad Don Bosco.
Downloads
References
Artolozaga, J., Cascante, N., Chacón, L., D`Antoni, M., Garro, L., Marín, P., . . . Valitutti, G. (2012). Didáctica Universitaria: experiencias docentes en la Universidad de Costa Rica. San José, Costa Rica: Universidad de Costa Rica. https://docenciauniversitaria.ucr.ac.cr/wp-content/uploads/2018/12/didactica_universitaria.pdf
Bernal, C. (2016). Metodología de la investigación (4a. ed.). Colombia: Pearson.
Cardona, C. (2022). Revisión bibliográfica del modelo pedagógico y evaluación en Escuela Nueva en Colombia. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(25), 1337-1354. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2616-79642022000401337
Crispín, M., Gómez, T., Ramírez, J., & Ulloa, J. (2012). Guía del docente para el desarrollo de competencias. Ciudad de México: Universidad Iberoamericana. https://ibero.mx/formaciondeprofesores/Apoyos%20generales/Guia_docente_desarrollo_competencias.pdf
Erazo, H. (2016). Diagnósito sobre la formación en innovación en universidades del Valle del Cauca, Colombia. El caso de los profesionales de Ingeniería Industrial. [Tesis de Doctorado,Universidad Autónoma de Querétaro]. Querétaro, México. https://ri-ng.uaq.mx/handle/123456789/6024
Escobar, S., Egea, T., & Leal, N. (2021). Didácticas en la educación superior: una mirada desde los ambientes virtuales de aprendizaje. Bogotá, Colombia: Sello Editorial UNAD. https://libros.unad.edu.co/index.php/selloeditorial/catalog/book/12
Fernández-Cruz, F., & Rodríguez-Legendre, F. (2021). The innovation competence profile of teachers in higher education institutions. Innovations in Education and teaching international, 634-645. https://doi.org/10.1080/14703297.2021.1905031
Garcés-Cobos, L., Montaluisa, Á., & Salas, E. (2018). El aprendizaje significativo y su relación con los estilos de aprendizaje. Anales, 1(376), 231-248. https://doi.org/https://doi.org/10.29166/anales.v1i376.1871
González, B. (2018). ¿Por qué el enfoque histórico cultural? InterCambios. Dilemas y transiciones de la Educación Superior, 5(2), 24-33. https://doi.org/HTTP://DOI.ORG/10.29156/INTER.5.2.2
Halal, C. (2019). Caracterización del docente innovador en educación superior en Chile: Estudio de un caso. [Tesis de Doctorado, Universitat de Barcelona]. https://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/172144
Herrán, A. (2001). Didáctica universitaria: La cara dura de la universidad. Didáctica Universitaria, 11-37. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/issue/view/TP6
Iglesias, M., Bauté, L., & Cortéz, M. (2023). Cómo transformar en la educación superior un profesor tradicional a un profesor innovador. Revista Universidad y Sociedad, 15(2), 709-716. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202023000200709&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Izcara, S. (2014). Manual de Investigación Cualitativa. Fontamara.
Jimenez, Y. (2019). ¿Cómo desarrollar competencias de creatividad e innovación en la educación superior? Caso: carreras de ingeniería del Instituto Politécnico Nacional. Revista Iberoaméricana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 9(18), 356-376. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2007-74672019000100356&script=sci_abstract
Leontiev, A. (1984). Actividad, conciencia y personalidad. Socialismo y libertad. https://omegalfa.es/downloadfile.php?file=libros/actividad-conciencia-y-personalidad.pdf
Martínez, R. (2007). La investigación en la práctica educativa: Guía metodológica de investigación para el diagnóstico y evaluación en los centros docentes. España: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. https://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/3089
Molina, A. (2000). La Competencia Profesional en el Ingeniero del Nuevo Milenio. Revista Facultad de Ingeniería, 8, 65-71. https://www.redalyc.org/pdf/114/11400808.pdf
Molina, A. (2014). Didáctica de la Ingeniería: Fundamentos teóricos y metodológicos. La Habana: Ministerio de Educación Superior. https://ftp.isdi.co.cu/Biblioteca/BIBLIOTECA%20UNIVERSITARIA%20DEL%20ISDI/COLECCION%20DE%20LIBROS%20ELECTRONICOS/LE-2032/LE-2032.pdf
Ovallos, D., Maldonado, D., & De La Hoz, S. (2015). Creatividad, innovación y emprendimiento en la formación de ingenieros en Colombia. Un estudio prospectivo. Revista de Educación en Ingenieria, 10(19), 90-104. https://educacioneningenieria.org/index.php/edi/article/view/524/239
Parada, A., & Avendaño, W. (2013). Ambitos de aplicación de la teoría de la modificabilidad estructural cognitiva de Reuven Feuerstein. El Ágora USB, 443-458. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=407736378009
Parra, J., Amariles, M., & Castro, C. (2016). Aprendizaje basado en problemas en el camino a la innovación en ingeniería. Revista Ingenierías USBMed, 7(2), 96-103. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6007713
Pascual, J., & Navío-Gámez, A. (2018). Concepciones sobre innovación educativa. ¿Qué significa para los docentes en Chile? Profesonarado, 22(4), 71-90. https://digibug.ugr.es/handle/10481/54550
Rodríguez, A., Lozano, C., & Ochoa, I.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.