Contributions of Critical Pedagogy and Development Learning for a Conceptualization of Postgraduate Curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61604/dl.v15i27.130

Keywords:

Curriculum, postgraduate curriculum, development learning, critical pedagogy, postgraduate

Abstract

In this paper, two theoretical approaches typical of the educational field are analyzed to probe their potential as theoretical foundations on which to propose a definition of postgraduate curriculum. The objective of this analysis is to develop, over both approaches, categories, principles and arguments that allow integrating a definition of postgraduate curriculum that takes into account essential aspects of this academic level. To carry out this work, the methodology applied includes documentary and bibliographic analysis, systematization, synthesis and deduction. The main result of this inquiry is the definition of postgraduate curriculum, proposed as part of conclusions. This allows to conclude that both educational theoretical approaches are appropriate to support a definition of postgraduate curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Hugo Ernesto Figueroa Morán, Universidad de El Salvador

Maestro en Docencia Universitaria por la Universidad Tecnológica de El Salvador. Técnico en Planificación, Investigador y docente de posgrado, Universidad de El Salvador. Correo: hugo.figueroa@ues.edu.sv

References

Abbagnano, N., y Visalberghi, A. (1992). Historia de la Pedagogía. (Novena reimpresión). Fondo de Cultura Económica.

Abreu, L., Cruz, V., y Martos, F. (2014). Evaluación de programas de posgrado: Guía de autoevaluación. (6.a ed.). Asociación Universitaria Iberoamericana de Posgrado.https://www.auip.org/images/stories/DATOS/PDF/2014/Premios_AUIP/guia_autoevaluacion_6_edicion_web.pdf

Avanzini, G. (1997). La pedagogía desde el siglo XVII hasta nuestros días. (1.a ed.). FCE.

Beauchamp, G. (1975). Curriculum theory. (3rd ed.). The Kagg Press.

Carr, W., y Kemmis, S. (1986). Teoría crítica de la enseñanza. La investigación-acción en la formación del profesorado. Martinez Roca.

Cruz, A. (2001). Modelo general para la evaluación del currículo [Tesis doctoral]. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona.

Dewey, J. (2015). Las fuentes de la ciencia de la educación. Palamedes. http://palamedeslibros.wordpress.com

Díaz-Barriga, A. (2015). Curriculum: Entre utopía y realidad. (1a ed.). Amorrortu.

Freire, P. (2005). La pedagogía de la esperanza. Un reencuentro con la Pedagogía del oprimido. Siglo Veintiuno.

Freire, P. (2012). Pedagogía de la indignación. Cartas pedagógicas en un mundo revuelto. (1a ed.). Siglo XXI Editores.

Giraldo, E., Cadavid, A., y Flórez, S. (2019). Posibilidad de acuerdos sobre las concepciones de currículo para la formación de maestros. Educación y Educadores, 22(1), 9-22. https://doi.org/10.5294/edu.2019.22.1.1

Giroux, H. (1990). Los profesores como intelectuales. Ediciones Paidós.

Hamilton, D. (1993). Orígenes de los términos educativos”clase” y «currículum». Revista Iberoamericana de Educación, 1, s/n.

Jackson, P. (1992). La vida en las escuelas. (1.a ed.). Morata.

Kemmis, S. (1998). El curriculum: Más allá de la teoría de la reproducción. (3a ed.). Morata.

Lárez, R., y Vásquez, D. (2010). Evaluación, innovación y transformación del espacio escolar. (1.a ed.). Asociación de Educadores de América Latina y del Caribe.

López de Medrano, C. (2014). Formación profesional obrera e industrialización, 1857-1936 [Tesis doctoral]. Universitat de Barcelona.

Luria, A. (1987). Desarrollo histórico de los procesos cognitivos. AKAL.

Molina, Z. (2014). Fundamentos del currículo. (1.a ed.). Editorial Universidad Estatal a Distancia.

Ponce, A. (1983). Educación y lucha de clases. Editores Mexicanos Unidos, 1983. Editores Mexicanos Unidos.

Rama, C. (2007). Los postgrados de América Latina en la sociedad del conocimiento.(1.a ed.).

Ramírez-Romero, J., y Quintal-García, N. (2011). ¿Puede ser considerada la pedagogía crítica como una teoría general de la educación? Revista Iberoamericana de Educación Superior, II(5), 114-125. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2011.5.49

Santoni, R. (1996). Nostalgia del maestro artesano. (Segunda Edición). Porrúa.

Sanz, T. (2003). Modelos curriculares. En Currículo y formación profesional. (pp. 68-83). Universidad de la Habana. Centro de Estudios para el Perfeccionamiento de la Educación Superior (CEPES).

Sanz, T. (2003a). Curriculum. Su conceptualización. En Curriculum y formación profesional. (pp. 7-25). Universidad de la Habana. Centro de Estudios para el Perfeccionamiento de la Educación Superior (CEPES).

Toro, S. (2017). Conceptualización de currículo: Su evolución histórica y su relación con las teorías y enfoques curriculares en la dinámica educativa. Revista Publicando, 4(11), 459-483.

Torstendahl, R. (1996). La transformación de la educación profesional en el siglo XIX. En La universidad europea y americana desde 1800. (pp. 121-155). Ediciones POMARES.

Toruño Arguedas, C. (2020). El currículum en el contexto costarricense: Propuesta de definiciones para su conceptualización. Revista Ensayos Pedagógicos, XV(1), 39-59. https://doi.org/dx.doi.org/10.15359/rep.15-1.2

Toruño Arguedas, C. (2020). Aportes de Vigotsky y la pedagogía crítica para la transformación del diseño curricular en el siglo XXI. Innovaciones Educativas, 22(33), Art. 33. https://doi.org/10.22458/ie.v22i33.3043

Tyler, R. (1973). Principios básicos del currículo. Editorial Troquel S.A.

Vygotsky, L., y Luria, A. (1993). Studies on the history of behavior: Ape, primitive, and child. Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

Weimer, H. (1961). Historia de la Pedagogía. UTEHA.

Zabalza, M. (2012). Articulación y rediseño curricular: El eterno desafío institucional. Revista de Docencia Universitaria, 10(3), 17-48.

Published

2023-11-29

How to Cite

Figueroa Morán, H. E. (2023). Contributions of Critical Pedagogy and Development Learning for a Conceptualization of Postgraduate Curriculum. Diá-Logos, 15(27), 11–25. https://doi.org/10.61604/dl.v15i27.130