Consumer education: a debt of the school system in El Salvador
Keywords:
education, school, consumption, dignity, sustainabilityAbstract
DOI: https://doi.org/10.5377/dialogos.v24i1.14767
Nowadays, hyperconsumption has become not only a normalized practice but also a symbol of personal worth. The possession of material goods is usually perceived as a condition of one's value in the eyes of others and, in this logic, various adverse impacts are generated for both the individual and the environment. Given this context, what has been the position of the national educational system to confront the narrative of the consumer society? Certainly, in El Salvador some initiatives have been implemented to respond to this problem through school training. However, they have not managed to significantly influence the consumption habits of Salvadorans. This article has two purposes. First, it develops the thesis that consumer education has been a relegated topic in the school system of El Salvador, despite being one of the transversal axes included in the Curricular Fundamentals of National Education. Second, a proposal is made of the elements that a pedagogical intervention should incorporate to address this issue, since it is argued that the school plays a crucial role in promoting consumption based on the dignity of the human person.
Downloads
References
Alonso, L., y Fernández, C. (2020). La vía semiperiférica hacia la sociedad de consumo: una interpretación sobre el modelo español. Revista Española de Sociología, 29(3), 197-214. https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.65
Arana, M. (2006). Los valores en la formación profesional. Tabula Rasa, 4(1), 323-336. http://www.scielo.org.co/pdf/tara/n4/n4a16.pdf
Asamblea General de la ONU. (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos.
Begoña, N. (2017). Fundamentos de la publicidad. ESIC Editorial.
Bocock, R. (1995). El consumo. Talasa.
Buckingham, D. (2013). La infancia materialista. Crecer en la cultura consumista. Morata.
Castillejo, J. (2011). Educación para el consumo. Educación XX, 14(1), 35-38. https://www.redalyc.org/pdf/706/70618224002.pdf
Consejo de Europa. (2002). Educación para la Ciudadanía Democrática 2001-2004. Education for Democratic Citizenship. https://rm.coe.int/09000016804bf0c2
Dada, H. (2018). La situación de El Salvador: antecedentes, evolución y retos. Teoría y Praxis, 16(32), 45-103. http://hdl.handle.net/11715/1433
Defensoría del Consumidor. (2017). Perfil de la persona consumidora. DIGESTYC. https://bit.ly/2YH141g
Defensoría del Consumidor (2019). Reseña Histórica de la Defensoría del Consumidor.Gobierno de El Salvador. https://bit.ly/2YwUkD8
Esteban, A., y Mondéjar, J. (2013). Fundamentos de Marketing. DESIC. https://bit.ly/2Ve8VRT
Fernández, A. (2004). Universidad y currículo en Venezuela: Hacia el Tercer Milenio. Fondo Editorial Humanidades. https://bit.ly/38dNZ2D
Gal, M., y Elkin-koren, N. (2017). Algorithmic Consumers. Harvard Journal of Law & Technology, 30(2), 309-352. https://jolt.law.harvard.edu/assets/articlePDFs/v30/30HarvJLTech309.pdf
García, J., y López, C. (2017). Medios de Comunicación, Publicidad y Adicciones. Editorial EDAF. https://bit.ly/2VpHSTV
González, P. (2019). Impacto ambiental en las actividades humanas. Editorial Tutor Formación.
Iglesias, J. (2015). ¿Cómo influye la moda en el comportamiento de los adolescentes? Adolescere 3(1), 57-66. https://bit.ly/3bwDCcV
Ley de Protección al Consumidor. Decreto N° 282. Diario Oficial de la República de El Salvador: 70, Tomo: 423, 10 de abril de 2019.
Ministerio de Educación de El Salvador. (1997). Fundamentos Curriculares de la Educación Nacional. Dirección Nacional de Educación.
Ministerio de Educación de El Salvador. (2018). Moral, Urbanidad y Cívica. Programas de Tercer Ciclo y Educación Media. Dirección Nacional de Educación.
Naciones Unidas. (2003). Directrices de las Naciones Unidas para la protección del consumidor. Naciones Unidas
Naciones Unidas. (2016). Directrices de las Naciones Unidas para la protección del consumidor. Naciones Unidas.
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. (2010). Informe sobre Desarrollo Humano El Salvador 2010: de la pobreza y el consumismo al bienestar de la gente. PNUD. https://bit.ly/3EBTwz5
Ruiz, G. (2005). Comunidades de marca: El consumo como relación social. Política y sociedad, 42(1), 257-272. https://bit.ly/2AtSwSj
Sistema Nacional de Protección al Consumidor. (2010). Política Nacional de Protección al Consumidor 2010 - 2020. https://bit.ly/3dC28YI
Veblen, T. (2002) Teoría de la clase ociosa. Alianza Editorial
Wagner, W. (2009). Consumo responsable. Decenio de las Naciones Unidas de la Educación para el Desarrollo Sostenible. https://bit.ly/3dTiZpU
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.