Quality of Teaching-Tearning in Manabí Higher Basic Education Post-COVID-19: Needs, Strategy and Results
DOI:
https://doi.org/10.61604/dl.v15i27.303Keywords:
Online learning, distance education, educational strategy, communication technology, quality of educationAbstract
The objective of this study was to evaluate the implementation of a methodological strategy that allows the continuity of the quality teaching-learning process in the face-to-face modality with technological mediation, after the post-COVID-19 context. To do this, a mixed approach was used, combining analytical-synthetic and inductive-deductive methods. Surveys, group interviews and observation were applied through questionnaires, question forms and observation sheets. The sample was made up of 22 teachers and directors of the Quince de Octubre Fiscal Educational Unit of Manabí, during the period from January to December 2022. The data obtained was analysed using descriptive statistics, mainly using frequency tables with the SPSS version 25 software. The results showed that 95.5% of the teachers had adequate preparation in psycho-pedagogical and technological mediation fundamentals and actions. In addition, a substantial improvement was observed in class division and a high degree of satisfaction on the part of teachers and administrators with respect to the implemented strategy. These findings confirm that the proposed strategy is viable and effective to ensure the continuity of quality face-to-face education. Furthermore, it is evident that this strategy can be applied in other educational institutions to transition from virtual to in-person education without compromising the quality of the teaching-learning process. In conclusion, this study demonstrates the importance of having an appropriate methodological strategy to guarantee the continuity of the teaching-learning process.
Downloads
References
Arias, J. (2020). Técnicas e instrumentos de investigación científica. Para ciencias administrativas, aplicadas, artísticas, humanas. ENFOQUES CONSULTING EIRL. www.cienciaysociedad.org
Baque-Castro, G., y Vigueras-Moreno, J. (2021). El docente y su desempeño en la educación virtual. Polo Conocimiento, 6(3), 991-1005. https://doi.org/DOI: 10.23857/pc.v6i3.2417
Barros, P., y Da Acosta, J. (2021). Pedagogía en tiempos de pandemia: Afectos y memorias de la enseñanza aprendizaje. 593 Digital Publisher CEIT, 6(2-1), 229-241. https://doi. org/10.33386/593dp.2021.2-1.505
CEPAL-UNESCO. (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19 (COVID-19, pp. 1-21) [Informe]. Oficina de Santiago.https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/c29b3843-bd8f-4796-8c6d-5fcb9c139449/content
Espinoza, E., Granda-Ayabaca, D., y Villacres, G. (2021). Educación a distancia en tiempos de COVID-19 en la carrera de Enseñanza Básica de la Universidad Técnica de Machala. Transformación, 17(2), 224-245. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552021000200224&lng=es&tlng=es
Fernández, A., Sánchez, N., y Reyes, Y. (2020). El proceso de validación mediante la Técnica de Iadov en cursos por encuentros. Revista Ingeniería Agrícola, 10(1), e10. https://www.redalyc.org/journal/5862/586262449010/html/
García, A., y Villanueva, M. (2021). Regularidades del proceso de enseñanza aprendizaje en tiempos de pandemia y pospandemia. Revista Científica de Investigación Educativa, 19(1), 134-149. https://doi.org/DOI: 10.5517/rcie.19.1.12672
Gutiérrez, A. (2020). Instrumentación pedagógica. https://prezi.com/p/ufvt8wp7x1k1/instrumentacion-pedagogica/#:~:text=%C2%BFQu%C3%A9%20es%20la%20instrumentaci%C3%B3n%20pedag%C3%B3gica,el%20proceso%20de%20ense%C3%B1anza%2Daprendizaje.
Hernández-Sampieri, R., y Mendóza, C. (2018). Metodología de la investigación, las rutas cuantitativa cualitativa y mixta. Mc Graw Hill. doi:ISBN 978-1- 4562-6096-5
Herrera, M., y Cochancela, M. (2020). Aportes de las reformas curriculares a la educación obligatoria en el Ecuador. Revista Scientific, 5(15), 362-383. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.15.19.362-383
Hurtado, J. (2000). Metodología de la Investigación Holística. Tercera Edición. Caracas: Fundación Sypal.
Lagos, G., Cevallos, A., Espinosa, J., y Nivela, A. (2020). El B-learning y su aplicación en la enseñanza universitaria del Ecuador. Sinergias educativas, 5(2), 226-239. https://doi.org/DOI: 10.37954/se.v5i2.146
Lavalle-Montalvo, C., y Leyva-González, F. (2011). Instrumentación pedagógica en educación médica. Cir Cir, 79, 2-10.
Llantá, G., Meneses, L., y Catalá, J. (2018). Consideraciones sobre el proceso de planificación de objetivos, actividades y recursos en el sector educacional. Conrado, 14(62), 106-110. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000200018&lng=es&tlng=es
Martínez, A. (2021). Brechas digitales y derecho a la educación durante la pandemia por COVID-19. Propuesta Educativa, (56), 11-27. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1995-77852021000200011&lng=es&tlng=es
Merchán, J. (2021). Educar en medio de una crisis: Estudio de la implementación de los currículos para la emergencia en Ecuador [Tesis de Maestría, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, FLACSO Ecuador]. https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/bitstream/10469/17499/8/TFLACSO-2021JDMN.pdf
Miao, F., Huang, R., Liu, D., y Zhuang, R. (2021). Garantizar un aprendizaje a distancia efectivo durante la disrupción causada por la COVID-19. Guía para docentes. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000375116_spa
Miguel, M. (2020). La educación superior en tiempos de pandemia: una visión desde dentro del proceso formativo. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50(Especial), 13–40. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.especial.95
Pantoja, M., Lucero, N., Álvarez, S., y Enríquez, J. (2021). Educación y pandemia: Desafío para los docentes de educación básica superior y bachillerato de la ciudad de Ibarra, Ecuador. Revista Conrado, 17(81), 307-313. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400307&lng=es&tlng=es
Picón, G., González, G., y Paredes, J. (2021). Desempeño y formación docente en competencias digitales en clases no presenciales durante la pandemia COVID-19. ARANDU-UTIC – Revista Científica Internacional, VIII(1), 139-153. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8070339.pdf
Rodríguez, L., Gómez, I., y Delgado, L. (2018). Etapas de la estrategia pedagógica para el mejoramiento del desempeño de los Estomatólogos Generales Integrales en diagnóstico temprano de anomalías dentomaxilofaciales. Panorama Cuba y Salud, 13(1 Especial), 322-226. https://revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/1028/pdf
Rodríguez, M., y Rodríguez, A. (2011). La estrategia como resultado científio de la investigación educativa. En Almas y Valle. Resultados Científios en la investigación educativa (pp. 22-40). Editorial Pueblo y Educación.
Rujas, J., y Feito, R. (2021). La educación en tiempos de pandemia: Una situación excepcional y cambiante. Revista de Sociología de la Educación, 14(1), 4-13. http://dx.doi.org/10.7203/RASE.14.1.20273
Torres-Acurio, E., y Condori-Coaquira, A. (2021). Construcción de un aula virtual Moodle 3.8 con metodología PACIE y proceso SCRUM para el colegio María Jesús de Juliaca en tiempos de COVID-19. 593 Digital Publisher CEIT, 6(2-1), 37-52. https://doi. org/10.33386/593dp.2021.2-1.400
UNESCO. (2020). El coronavirus covid-19 y la Educación superior: Impacto y recomendaciones. UNESCO. IESALC. https://www.iesalc.unesco.org/2020/04/02/el-coronavirus-covid-19-y-la-educacion-superior-impacto-y- recomendaciones/
UNESCO, UNICEF. (2022). Educación en AméricaLatina y el Caribe en elsegundo año de la COVID-19. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381715
Villagómez, M. y Llanos, D. (2020). Políticas educativas y currículo en la emergencia sanitaria de 2020. Estudios Pedagógicos, XLVI(3), 195-212. https://doi.org/DOI: 10.4067/S0718-07052020000300195
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.