Quality of Teaching-Tearning in Manabí Higher Basic Education Post-COVID-19: Needs, Strategy and Results

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61604/dl.v15i27.303

Keywords:

Online learning, distance education, educational strategy, communication technology, quality of education

Abstract

The objective of this study was to evaluate the implementation of a methodological strategy that allows the continuity of the quality teaching-learning process in the face-to-face modality with technological mediation, after the post-COVID-19 context. To do this, a mixed approach was used, combining analytical-synthetic and inductive-deductive methods. Surveys, group interviews and observation were applied through questionnaires, question forms and observation sheets. The sample was made up of 22 teachers and directors of the Quince de Octubre Fiscal Educational Unit of Manabí, during the period from January to December 2022. The data obtained was analysed using descriptive statistics, mainly using frequency tables with the SPSS version 25 software. The results showed that 95.5% of the teachers had adequate preparation in psycho-pedagogical and technological mediation fundamentals and actions. In addition, a substantial improvement was observed in class division and a high degree of satisfaction on the part of teachers and administrators with respect to the implemented strategy. These findings confirm that the proposed strategy is viable and effective to ensure the continuity of quality face-to-face education. Furthermore, it is evident that this strategy can be applied in other educational institutions to transition from virtual to in-person education without compromising the quality of the teaching-learning process. In conclusion, this study demonstrates the importance of having an appropriate methodological strategy to guarantee the continuity of the teaching-learning process.

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Author Biographies

Flor Isdalba Guerra Castro, Unidad Educativa Fiscal Quince de Octubre, Manabí, Ecuador

Magister en Educación, [Docente de Enseñanza Básica], [Universidad Estatal del Sur de Manabí, UNESUM, Manabí, Ecuador], Docente en Unidad Educativa Fiscal “Quince de Octubre” Manabí. Ecuador. Correo: floriarticulo23@gmail.com

Dayami Álvarez Ayala, Universidad de la Habana Cuba

 Licenciada, MSc y Doctora en Ciencias de la Educación, [Universidad de la Habana Cuba] [Docente de Lenguaje, Psicología, Pedagogía e Investigación Científica, Ecuador]. Gerente General del Centro de Asesoría Académica y Científica ACAI-Center. Asesora y Tutora de 23 Tesis de grado, Maestría y Doctorado. Investigadora de un Proyecto vinculado a la Universidad Estatal del Sur de Manabí UNESUM período del 2021-2025. Consta de 47 diplomados, 20 participaciones en Eventos Nacionales e Internacionales, 6 publicaciones de artículos científicos.

Pablo Javier Méndez Sumba, Magister en Inclusión Educativa

Magister en Inclusión Educativa, [Docente de Inclusión y Gestión Educativa], [Universidad Nacional de Educación, Ecuador], Docente en Instituto Superior Universitario Oriente (ITSO), Ecuador

Mayra Rosalba Parrales Morán, Magíster Universitario en Psicopedagogía

Magíster Universitario en Psicopedagogía, [Docente de Biología y Química], [Universidad Laica Vicente Rocafuerte, Ecuador], Docente en Unidad Educativa “Siete de Noviembre”, Ecuador.

Armando Rigoberto Calva Aguirre, Magister en Educación

Magister en Educación, [Docente de Informática y Matemática], [Universidad Internacional Iberoamericana, México], Docente en Colegio de Bachillerato “Alida Valarezo de Sánchez”, Ecuador.

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Published

2023-11-29

How to Cite

Guerra Castro, F. I., Álvarez Ayala, D., Méndez Sumba, P. J. ., Parrales Morán, M. R. ., & Calva Aguirre, A. R. . (2023). Quality of Teaching-Tearning in Manabí Higher Basic Education Post-COVID-19: Needs, Strategy and Results. Diá-Logos, 15(27), 27–40. https://doi.org/10.61604/dl.v15i27.303