Teaching conceptions on Mathematical Error
Keywords:
math, math error, math education, conceptionsAbstract
DOI: https://doi.org/10.5377/dialogos.v1i25.15518
The conception of mathematical error is considered a fundamental didactic element for the identification and recognition of numerical skills in students. The present study consisted of an exploration of the conceptions that teachers who graduated from the Bachelor's degree in Mathematics Teaching have about error, which is enriching to the research due to their recently completed teacher training and their level of specialization in the area. . Under a qualitative approach, in-depth interviews were carried out with five graduates of the program to know their points of view on the topic. The results obtained indicate that there is a positive conception towards mathematical error on the part of the teacher, valuing that the way he treats the error can make a difference in how mathematics is perceived as a discipline, due to the level of affectivity that it represents in the student. However, more specialized efforts still need to be dedicated to the exercise of identifying and treating mathematical errors in students. The need arises to further strengthen the area of didactics and pedagogy in teachers, so that they can exploit the maximum potential that errors have as learning opportunities, contributing to the making of pedagogical and methodological decisions in accordance with the needs of the students.
Downloads
References
Abrate, R., Font, V. & Pochulu, M. (2008). Obstáculos y dificultades que ocasionan algunos modelos y métodos de resolución de ecuaciones. Proyecciones, 6(2), 49-57.
Briceño, E. & Thairy, M. (2015). Del error al aprendizaje, un prácticum iterativo. Revista Ciencias de la Educación, 26(47), 13-23. http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/47/art01.pdf
Brousseau, G. (2007). Iniciación al estudio de la teoría de las situaciones didácticas. Libros del Zorzal.
Castellanos, S. & Obando, J. (2009). Errores y dificultades en procesos de representación: El caos de la generalización y el razonamiento algebraico. http://funes.uniandes.edu.co/710/1/errores.pdf
Del Puerto, S. & Seminara, S. (2004). Análisis de los errores: una valiosa fuente de información acerca del aprendizaje de las Matemáticas. Revista Iberoamericana de Educación, 38(4), 1-13.
Engler, A., Gregorini, M., Müller, D., Vrancken & Hecklein, M. (2004). Los errores en el aprendizaje de matemática. https://www.yumpu.com/es/document/view/14304377/los-errores-en-el-aprendizaje-de-matematica-sociedad-argentina-
Gamboa, M. & Fonseca, J. (2017). Los errores en el aprendizaje de las matemáticas. Su importancia didáctica. Revista Didáctica y Educación, 8(5), 227-245. http://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/681/679
Gamboa, R., Castillo, M. & Hidalgo, R. (2019). Errores matemáticos de estudiantes que ingresan a la universidad. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 19(1), 1-31. https://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v19n1/1409-4703-aie-19-01-104.pdf
Gómez, P. (2015). Usos del error en la enseñanza de la matemática. Revista de Educación, 370(1). 71-95. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/detalle.action?cod=20495
González, R. & Salazar, F. (2008). Aspectos básicos del estudio de muestra y población para la elaboración de los proyectos de investigación. [Tesis de Licenciatura en Administración. Universidad de Oriente]. Repositorio institucional. Obtenido de https://recursos.salonesvirtuales.com/assets/bloques/Raisirys-Gonz%C3%A1lez.pdf
Hernández-Sampieri, R., Fernández, C. & Baptista, P. (1991). Metodología de la investigación. McGraw-Hill
Ibarra-González, K. & Eccius-Wellmann. (2018, agosto). Desarrollo y validación de un Instrumento de Medición de la Afectividad respecto a la Comisión de Errores en Matemáticas. Revista de Educación Matemática, 32(61), 73-95 https://www.scielo.br/j/bolema/a/3ppYxgsdZpvYsVBCXpN4fpv/abstract/?lang=es
Kilpatrick, J., Gómez, P. & Rico, L. (1998). Educación matemática. Universidad de Los Andes.
Larrain, M. (2016). Comprensión del razonamiento matemático de los estudiantes: Una práctica pedagógica inclusiva. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 45(1), 152-161. http://asenmacformacion.com/ojs/index.php/union/index
Magallanes, R. (2019). Aportes para conectar la Matemática que se enseña en la formación de profesores de matemática con la matemática que los futuros profesores deben enseñar en la educación media. [Tesina Diploma en Matemática, Universidad Uruguay]. Repositorio institucional. http://repositorio.cfe.edu.uy/handle/123456789/275
Mayorga, L. (2018). Estructura epistémica del error desde el aprendizaje de la Matemática. [Tesis doctoral, Universidad de Carabobo]. Repositorio institucional. http://riuc.bc.uc.edu.ve/bitstream/123456789/6433/1/lmayorga.pdf
Mesina, V., Seminara, S. Del Perto, S., Gil, T. & Pano, C. (2018). Uso didáctico del error: una experiencia de aula. Revista de Educación Matemática, 33(1), 27-42.https://revistas.unc.edu.ar/index.php/REM/article/view/20043
Mulhern, G. (1989). Between the ears: Making inferences about internal proceses.
Nortes Martínez-Artero, R. & Nortes Checa, A. (2016). Resolución de problemas, errores y dificultades en el grado de maestro de primaria. Revista de Investigación Educativa, 34(1), 103-117.
Popper, K. (1983). Conjeturas y refutaciones El Desarrollo del conocimiento científico. Ediciones Paidos.
Ramírez, H. (2017). Posibles cambios en las concepciones de profesores universitarios sobre las causas de los errores (de sus estudiantes) en el aprendizaje de la matemática. Revista la Matemática y su Didáctica, 25(2), 203-216.
Rico, L. (1992). Investigación sobre errores de aprendizaje en educación matemática. Universidad de Granada.
Sandoval, C. (1996). Investigación cualitativa. ICFES.
Simarra, R. & Cuartas, L. (2017). Consideraciones sobre el concepto de concepciones y sus implicaciones en el proceso de enseñanza. Revista Hexágono Pedagógico, 8(1),198-215. https://doi.org/10.22519/2145888X.1081
Socas, M. (2007). Dificultades y errores en el aprendizaje de las matemáticas. Análisis desde el enfoque lógico semiótico. Universidad de La Laguna.
Taylor, S. & Bogdan, R. (1992). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós.
Thorndike, E. (1952). National Academy Biographical Memoirs.
Yulian, V. & Wahyudin, J. (Noviembre 11-12, 2018). Analysing categories of mathematical proficiency based on Kilpatrick opinion in junior high school. Conference Series. Indonesia. https://www.researchgate.net/publication/329532441_Analysing_categories_of_mathematical_proficiency_based_on_Kilpatrick_opinion_in_junior_high_school
Zacarías, E. (2016). La entrevista en profundidad en los procesos de investigación social. Revista La Universidad, 10(1), 75-95. http://ri.ues.edu.sv/id/eprint/9542/1/Revista_La_Universidad_8c6.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.