Preparation of early childhood teachers to confront climate change

Authors

Keywords:

Preschool Teacher, Early Childhood Education, Climate Change

Abstract

DOI: https://doi.org/10.5377/dialogos.v1i26.16318

The preparation of teaching staff to confront climate change, as part of continuous and permanent education, responds to the current social transformations and demands of the Cuban educational policy that is being carried out at this time, representing a necessary and highly important task. impact. The research carried out defines the objective as: to present the experience of an educational multimedia that contributes to the preparation of teachers to face climate change with which teachers have the possibility of interacting with sounds, images, videos, animations, graphics, texts and exercises, which enrich the desired contents and aspirations. Research methods at the theoretical, empirical and mathematical level were used, as well as the criteria of specialists for the evaluation of the proposal, revealing the limited knowledge that teachers present about the theoretical conceptions about climate change and its treatment in the activities of the process. educational, so a multimedia was developed as it is an interactive and innovative computer medium that allows teachers to be offered knowledge and didactics of the subject. It has bibliographic sources, teaching materials to consult related to climate change and the Plan. of State for Confronting Climate Change “Task Life”, videos, glossary of terms, educational activities, educational games, planning of the day for different years of life and guidance for the family, aimed at the treatment of environmental actions and problems related to change climate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Josefa González Calderón, Universidad Central Marta Abreu de Las Villas

Máster en Ciencias de la Educación. Mención Educación Preescolar. Instituto Superior Pedagógico Félix Varela y Morales, Cuba. Profesor Auxiliar del Departamento de Educación Preescolar. Universidad Central Marta Abreu de Las Villas, Cuba.

References

Bolaño, M. (2017). Uso de herramientas multimedia interactivas en educación preescolar. Revista Didáctica, Innovación y Multimedia(DIM), 14(35),1-20. https://ddd.uab.cat/pub/dim/dim_a2017m5n35/dim_a2017m5n35a4.pdf

Bolaño, M. (2017). Uso de herramientas multimedia interactivas en educación preescolar. Revista Didáctica, Innovación y Multimedia(DIM), 14(35),1-20. https://ddd.uab.cat/pub/dim/dim_a2017m5n35/dim_a2017m5n35a4.pdf

Iturral, M. (2017). Protege a tu familia de las consecuencias del cambio climático. Editor de la colección Manuel A. Iturralde, patrocinada por UNICEF.

León, Y. (2021) Preparación del docente de la primera infancia para el enfrentamiento al cambio climático. [Tesis Maestría no publicada]. Universidad Central Marta Abreu de las Villas.

Majuan, A. y Correa, Y. (2020). Orientación a las familias del grado preescolar para desarrollar las acciones de la Tarea Vida. [Trabajo de Curso no publicado]. Universidad Central Marta Abreu de las Villas

Mazó, A. (2019). La preparación al docente de la primera infancia para el tratamiento del contenido motricidad fina. [Tesis Doctoral].Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas (UCLV). https://dspace.uclv.edu.cu/handle/123456789/1507

Ministerio de Ciencia Tecnología y Medio Ambiente, (2021). Estrategia Ambiental Nacional. 2021-2025. (EAN 2021). Cuba. Ministerio de Ciencia Tecnología y Medio Ambiente CITMA. http://www.citma.gob.cu/

Ministerio de Ciencia Tecnología y Medio Ambiente CITMA. (2017). Enfrentamiento al Cambio Climático en la República de Cuba. Tarea Vida. CITMATEL

Miranda, P. y Medina, R. (2020). Estrategia metodológica para la enseñanza de estudios sociales en el cuarto grado de básica basada. Revista Encuentros, 18(01), 23–34. https://doi.org/10.15665/encuent.v18i01.2136

Naciones Unidas. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. Publicación de las Naciones Unidas, 59-62.

Organización de las Naciones Unidas (2015, noviembre 30-11 de diciembre), Convención Marco sobre el Cambio Climático. Aprobación del Acuerdo de París. [Conferencia de las Partes 21er período de sesiones], París, Tema 4 b) del programa Plataforma de Durban para una Acción Reforzada (decisión 1/CP.17): https://unfccc.int/files/meetings/paris_nov_2015/application/pdf/paris_agreement_spanish_.pdf

Planos, E., Vega, R. y Guevara, A. (2013). Impacto del Cambio Climático y Medidas de Adaptación en Cuba. Agencia de Medio Ambiente, Ministerio de Ciencia, Medio Ambiente y Tecnología.

Ramírez, L., Rodríguez, B., y Castro, P. (2021). Preparación del docente para la formación vocacional y orientación profesional a escolares Asperger para su inclusión social. Revista Varela, 21(60), 229-236.https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/128

Published

2023-06-28

How to Cite

González Calderón, M. J. . (2023). Preparation of early childhood teachers to confront climate change. Diá-Logos, 15(26), 39–48. Retrieved from https://www.revistas.udb.edu.sv/ojs/index.php/dl/article/view/258