From modernity to postmodernity: a reflection on the epistemological transition in the sciences and its traces in the social sciences
DOI:
https://doi.org/10.5377/typ.v0i29.6348Keywords:
Modernity, Postmodernism, Modern Science, Social Sciences, EpistemologyAbstract
Today, the epistemological principles of science face a moment of transition, where features of a dominant paradigm crystallized in the conception of modern science and other emerging influenced by postmodern ideas (De Sousa, 2009) are identified. In that sense, modern science is built amid questions that both views are held together. In this brief essay both paradigms are characterized and then how is exemplified in how they are presented in the social sciences, from the identification of certain epistemological features in the study of social science problems such as poverty. Thus, it is expected to contribute to discussions on epistemology in these fields of scientific knowledge in these times of transition.
Downloads
References
Aranda, Fernando y Grajales, Tevni (2001). El debate epistemológico entre investigación cuantitativa y cualitativa a partir de la oposición paradigmática entre modernidad y postmodernidad en Revista Internacional de Estudios en Educación. Nuevo León: Universidad de Montemorelos, Año 1, No. 2, pp.63-72.
Bell, Daniel (1994). Las contradicciones culturales del capitalismo. México: Alianza, pp.45-90.
Cazau, Pablo (2011). Evolución de las relaciones entre la epistemología y la metodología de la investigación en Paradigmas. Bogotá: Unitec, Vol 3, No. 1, pp. 106-126.
Cook, Thomas y Reichardt, Charles (2005). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Ediciones Morata, S.L.
De Sousa, Boaventura (2009). Epistemología del Sur. Buenos Aires: CLACSO. Pp. 17-57.
Inglehart, Ronald (1998). Modernización y posmodernización. Madrid: Siglo XXI y Centro de Investigaciones Sociológicas, pp. 7-65. Kuhn, Thomas (1971). La estructura de las revoluciones científicas. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.
Nicolás, Juan (2003). Alternativas actuales a la crisis de la metafísica moderna en Realidad: Revista de Ciencias Sociales y Humanidades. San Salvador: Universidad Centroamericana “José Simeón Cañas, No. 96, pp. 765-788.
Rodríguez, Elda (2007). Una aproximación a los conceptos: paradigma, modernidad y postmodernidad en Educare. Barquisimeto: Instituto Pedagógico “Luis Beltrán Prieto Figueroa” de Barquisimeto de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Vol.11, No. 7, pp.86-105.
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.