in-depth chronicle doing and teaching about doing: analysis of three course proposals
DOI:
https://doi.org/10.5377/typ.v1i35.14650Keywords:
In-depthchronicle, Methodology, New Journalism, Narrative JournalismAbstract
The rise of the journalistic chronicle of the last 20 years, which Jon Lee Anderson himself calls the “boom of narrative journalism”, is accompanied by another effervescence: the teaching of gender to young reporters who want to appropriate this instrument to reveal the public the social problems that they observe. This text makes an approach to three of the proposals for teaching gender, and delves in to how one of them, especially, manages to dismantle its structural parts and approach it from a multidimensionality typical of that complex and ungraspable phenomenon that we call reality.
Downloads
References
Rotker, Susana. (2005). La invención de la crónica. México, D.F.: Fundación para un Nuevo Periodismo Iberoamericano.
Escobar, F y Rivera, E. (Ed.). (2008). Crónicas Latinoamericanas: periodismo al límite. San José, Costa Rica: Editorial Fe, Fundación Educativa San Judas Tadeo.
Escobar, F. (junio-diciembre 2017). El hecho y el hechizo juntos en la crónica. Teoría y Praxis. Recuperado de http://rd.udb.edu.sv:8080/jspui/bitstream/11715/1333/1/El%20hecho%20y%20el%20hechizo.pdf
Bastenier, M. (2001). El blanco inmóvil: curso de periodismo con la experiencia de la escuela de El País. España, Madrid: Ediciones Santillana.
Taller la mirada extrema, con Martín Caparrós. (2017). Fundación García Márquez para el Nuevo Periodismo Iberoamericano. Bogotá, Colombia: FNPI. Recuperado de http://www.fnpi.org/es/fnpi/taller-la-miradaextrema-con-martin-caparros
Herrscher, R. (2012). Periodismo narrativo: cómo contar la realidad con las armas de la literatura. Recuperado de http://www.publicacions.ub.edu/ficha.aspx?cod=07677
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.