Analysis of tourist destination mobile applications and their accessibility
DOI:
https://doi.org/10.5377/typ.v0i31.6379Keywords:
Mobile Devices, Digital Marketing, Smartphone, Web Applications, Native Applications, Hybrid Applications, GeolocationAbstract
Mobile devices have become an essential element in our life. This fact cannot pass unperceived by company business trademarks and their participants, they see a great opportunity to focus on the consumers, achieving one of the marketing maxims, where these participants should be where the consumers are. This opportunity opens a wide variety of tools and strategies to connect, communicate and offer a largest value to the consumers through marketing mobile. In this new business concept stands out the importance of the tourist destinations offer, whose characteristics are suitable for treatment in this area. In addition, a variety of social groups navigating through mobile applications, including people with disabilities. For a disabled person to access the content available on these platforms from a mobile device, it has to be accessible. In this article we consider interesting to conduct an analysis of the main tourist destinations mobile applications, with reference to its accessibility and checking their features through various factors.
Downloads
References
Allés, M. T. F. (2009). Turismo accesible y turismo para todos en España: antecedentes, estado de la cuestión y líneas de investigación. Estudios turísticos, (180), 141-154.
Bigné, J. E., Alcañiz, J. E. B., Aulet, X. F., &Simó, L. A. (2000). Marketing de destinos turísticos: análisis y estrategias de desarrollo. Esic editorial.
Bruno Ramos. (2014). ASO, el único camino hacia el éxito de tu App. Diciembre, 15, 2014, de Increnta
Cuello, J., & Vittone, J. (2013). Diseñando apps para móviles. José Vittone—Javier Cuello.
Delía, L., Galdámez, N., Thomas, P. J., & Pesado, P. (2013). Un análisis experimental tipo de aplicaciones para dispositivos móviles. In XVIII Congreso Argentino de Ciencias de la Computación.
Estrade, J. M., Jordán, D., & Hernández, M. A. (2013). Marketing Digital. Marketing móvil, SEO y analítica web.
González, Gil (2013). “Cómo hacer apps accesibles”. Disponible el 15 de marzo de 2015en:http://www.ceapat.es/InterPresent1/groups/imserso/documents/binario/appsaccesibles.pdf
Hassan Montero, Y., & Martín Fernández, F. J. (2003). Qué es la accesibilidad web. No Solo Usabilidad, (2).
Hassan, Y., Martín Fernández, F. J., & Iazza, G. (2004). Diseño web centrado en el usuario: usabilidad y arquitectura de la información. Hipertext. net, (2).
Henry, Shawn Lawton (2003). Another –ability: Accessibility Primer for Usability Specialists.UPA (Usability Professionals’ Association) 2003 Conference. Disponible el 25 de abril de 2015 en: Hernández, J. (2014). “Mobile Marketing”. Publixed, Madrid.
IAB Spain (2014). “VI Estudio Anual del Mobile Marketing”.
Kim, J., Kim, C., Park, Y., & Lee, H. (2012). Trends and relationships of smartphone application services: Analysis of Apple App Store using text mining-based network analysis. In Proceedings in the 4th ISPIM Innovation Symposium, Wellington, New Zealand.
Lara-Navarra, P., Serradell, E., & Maniega, D. (2014). App, movilidad de contenidos para la extensión de servicios de información.
Liberos E, Núñez A, Bareño R, Rafael García del Poyo R, Juan Carlos Gutiérrez-Ulecia JC, Pino G. (2013). El libro del Marketing Interactivo y la Publicidad Digital.Madrid: ESIC EDITORIAL.
Manual de App Store Optimization ASO. (Septiembre, 2014) Manual de App Store Optimization [Aso] Diciembre, 15, 2014, de PickASO, Tribal WorldwideSpain eIAB Spain.
Martín, A., Gaetán, G., Saldaño, V. E., Pastrana, S., Miranda, G., & Molina, S. (2012). Diseño y Evaluación tempranos para priorizar la Accesibilidad en la www. In XIV Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación.
Martín-Sánchez, M., Miguel-Dávila, J.A. & López-Berzosa, D. (2012, octubre). M-tourism: las apps en el sector turístico. Ponencia en IX Congreso Nacional “Turismo y Tecnologías de la Información y las Comunicaciones”, TURITEC 2012, Málaga, España.
Melendo Rodríguez-Carmona, L. (2010). Aportaciones del teléfono móvil al marketing: situación y usos en España en el año 2009.Tesis Doctoral inédita, Universidad Camilo José Cela.
Mobile Marketing Association MMA. (2012) Libro Blanco de las web Móviles.
Mobile Marketing Association MMA. (2013). Conectando el mundo físico y el digital [guía MMA Spain] Disponible el 30 de mayo de 2015 en: http://www.mmaspain.com/
Montaner Barrio B (2013). Marketing Móvil basado en Aplicaciones Móviles. Trabajo académico inédito, Universidad de la Rioja.
Navarro, I., & Fonseca, D. (2008). Accesibilidad Web en entornos culturales. In Proc. Conferencia CIAWI (pp. 583-585).
Nielsen, J., & Loranger, H. (2006). Prioritizing web usability. Pearson Education.
Nielsen, Jakob. (2001). Beyond Accessibility: Treating People with Disabilities as People.
Alertbox, 11 de Noviembre de 2001. Disponible el 27 de abril de 2015 en: Ortega, J. M. C. (2010). Smartphone: toda la información al alcance de tu mano. Telos: Cuadernos de comunicación e innovación, (83), 97-99.
Pérez, D. M., & Velasco, D. J. G. (2003). Turismo accesible. Hacia un turismo para todos.
Colección Comité Español de Representantes de Personas con Discapacidad-ceremi. es-. 111p.
Ramos, J. J. (2012). “Guía completa de mobile marketing”. Netizen.
Richardson, N. (2014). “Guía de acceso rápido al marketing móvil”. Granica, Madrid.
Rios, R., Garcia, E., Garcia-Cabot, A., de-Marcos, L., Oton, S., Gutiérrez-de-Mesa, R. B., &
Bar-Magen, J. (2012). Accesibilidad en Smartphones para el acceso a contenidos e-learning. In III Congreso Iberoamericano sobre Calidad y Accesibilidad de la Formación Virtual (CAFVIR 2012).
Rovira-Beleta (2005). La Accesibilidad. Disponible el 8 de marzo de 2015 en: www.Rovira-
Beleta.com
Sánchez, C. C. (2012). Ciberperiodismo en el smartphone. Estudio de la multimedialidad, usabilidad, hipertextualidad e interactividad de las aplicaciones de medios nativos digitales para smartphone. Estudios sobre el mensaje periodístico, 18, 243-251.
Segitur (2013). Estudio de Mercado de Apps Turísticas. Disponible el 3 de marzo de 2015en:http://www.segittur.es/opencms/export/sites/segitur/.content/galerias/descargas/documentos/Segittur_APPS-Turismo.pdf
Serrano Mascaraque, E., Moratilla Ocaña, A., & Olmeda Martos, I. (2009). Directrices técnicas referidas a la accesibilidad Web.
The app date. (2014). 5o Informe estado de las apps en España. Disponible el 30 de abril de 2015 en: http://www.theappdate.es/v-informe-estado-apps-espana/
Cavia, J.F. (Coord.) (2013). “Aplicaciones móviles de los destinos turísticos españoles”, Universidad Pompeu Fabra, Barcelona. Vanderheiden, G. (2000). Fundamental Principles and Priority Setting for Universal
Usability. En: Proceedings of Conference on Universal Usability (CUU) 2000, Association for Computing Machinery, pp32-38.
Vázquez, N. A. (2013). Desarrollo de aplicaciones móviles en bibliotecas. In VI Congreso Nacional de Bibliotecas públicas [Recurso electrónico]: memoria individual, patrimonio global (pp. 97-104). Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Vision Mobile. (2014). How the app economy is creating jobs and driving growth in the EU. Diciembre, 15, 2014, de Vision Mobile.
W3C. “Web accessibility initiative”. Disponible el 20 de agosto de 2016 en: http://www.w3.org/WAI/mobile/
World Economic Forum (2015). “The Travel & Tourism Competitiveness Report 2015”. Disponible el 14 de mayo de 2015 en: http://ep00.epimg.net/descargables/2015/05/06/f2c1e517ce56a6453171d3a9d1b1da05.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.