Philosophical thinking of Ignacio Ellacuría and his educational-liberating function

Authors

  • Carlos Miguel Núñez Preciado Independent Historian

DOI:

https://doi.org/10.5377/typ.v0i29.6350

Keywords:

Ellacuría, Liberating Education, Education, Liberating Phylosophy, Liberating Praxis

Abstract

In this presentation I intend to address a liberating educational proposal consists of three elements extracted educational philosophical thought of Ignacio Ellacuría. Jesuit thought has been approached from different areas: the theological, philosophical and socio-political, whereas the education issue has not worked with the same dedication. That’s why this paper aims to question the validity of ellacuriano educational philosophical thought in order to show the relevance of the proposal in the socio-political reality of Mexico. It is worth mentioning that last October 20, the Congress of the Americas on International Education (CAIE) awarded posthumously the Inter-America Ellacuría Award, recognizing its work in higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Miguel Núñez Preciado, Independent Historian

Independent historian. Salvadoran professor and researcher.

References

Ellacuría, Ignacio. Escritos universitarios. San Salvador: UCA Editores, 1999. pp. 219.

Fernández, David; Orozco, José Morales. Ignacio Ellacuría: vida, pensamiento e impacto en la Universidad Jesuita de Hoy. México: Universidad Iberoamericana, 2006, pp. 82.

Flores, Víctor. El lugar que da verdad: la filosofía de la realidad histórica de Ignacio Ellacuría. Ciudad de México, Universidad Iberoamericana, 1997. pp. 225.

Gimbernant, José; Gómez, Carlos. La pasión por la libertad, Homenaje a Ignacio Ellacuría. EVD. pp. 13.

Hoyos, Vásquez Guillermo. Filosofía de la Educación. Madrid: Trotta. pp. 352.Instituto de Derechos Humanos Ignacio Ellacuría SJ. Hacerse cargo de la realidad, Primer aniversario. México: Universidad Iberoamericana Puebla, 2011. pp.172.

Muñoz, Diego, La esperanza humana como apertura a la trascendencia: una propuesta de inspiración zubiriana, México: Universidad Pontificia de México, 2005. pp. 81.

Samour, Héctor. Voluntad de liberación: el pensamiento filosófico de Ignacio Ellacuría. El Salvador: UCA Editores, 2002. pp. 448.

Sobrino, Jon, Alvarado, Rolando, Ignacio Ellacuría “Aquella libertad esclarecida”. San Salvador: UCA Editores, 1999. pp. 61.

Villalpando, José Manuel. Filosofía de la Educación. México: Porrúa, 1992. pp. 297.

Published

2016-05-29

How to Cite

Núñez Preciado, C. M. . (2016). Philosophical thinking of Ignacio Ellacuría and his educational-liberating function. Teoría Y Praxis, (29), 89–96. https://doi.org/10.5377/typ.v0i29.6350

Issue

Section

Artículos